De Basisopstelling

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Gedurende het seizoen omschakelen naar 3-5-2 is vragen om problemen. Dit team in opbouw heeft behoefte aan vastigheid en patronen inslijten. Gewoon met 4-3-3 doorgaan ondanks dat we geen echte rechtsbuiten hebben. Focussen op de uitvoering want daar het het meest mis.
Hup AZ.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6541
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Ik vrees dat de huidige opstelling, met al zn beperkingen, gewoon de beste is. De invallers zijn zelden van meerwaarde. Huiberts zal als de wiedeweer wat spelers van niveau moeten gaan zoeken, zeker een rechtsbuiten. Dan kunnen we discussiëren wie er in de basis moeten.

Pavlidis loopt trouwens letterlijk 1 op 1 in de eredivisie (4 assist en 4 goals uit 719 minuten) ondanks de vaak ook wel terechte kritiek.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Verhulst

Witry Beukema BMI Wijndal
Midtsjo De Wit Clasie Reijnders
Pavlidis Karlsson

Zitten drie of vier keuzes in uit pure armoede, maar dit lijkt mij iets stabieler dan het labiele zooitje van Jansen.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9117
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Oef close, overigens even wat anders, speelt Martens nou soms 5-2-3/3-2-2-3 bij Jong AZ of ben ik gek?

Verhulst
Sugawara, Beukema, BMI, Wijndal (en dan neem ik Velthuis mee uit jong en krijgt Witry de kans op de bank)
Clasie voor de verdediging
Midtsjö - Reijnders
De Wit op 10 omdat hij nu scoort, maar anders vervangen door Taabouni/Reijnders/iemand uit Jong die het laat zien.
Pavlidis(als aanspeelpunt) - Karlsson (in een vrijere rol)
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16209
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

MO7 schreef: 31 okt 2021, 11:06 Verhulst

Witry Beukema BMI Wijndal
Midtsjo De Wit Clasie Reijnders
Pavlidis Karlsson

Zitten drie of vier keuzes in uit pure armoede, maar dit lijkt mij iets stabieler dan het labiele zooitje van Jansen.
Ik neem aan dat je BMI dan onder de armoedige keuzes schaart.
Het lijkt misschien stabieler, maar weten doen we het niet; Witry en Beukema naast elkaar is nog niet uitgeprobeerd, en ik mis een steeds beter wordende Sugawara. De laatste invalbeurt van Witry was erg matig…….
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

BMI is inderdaad noodgedwongen wegens het ontbreken van een alternatief. Je kunt ook geen vleugelverdediger in het centrum zetten. Eén ding is zeker, Hatzidiakos, Letschert en BMI zijn in welke samenstelling ook een recept voor chaos en dat komt ook nooit meer goed. Panta heeft altijd last van paniek in zijn hoofd en Beukema lijkt mij daarvoor veel stabieler. Sugawara is nog te jong/wild/exotisch. Ik denk dat Witry met Midtsjo voor zich en Beukema naast zich minder snel laat verleiden om domme dingen te doen. Vanuit meer stabiliteit kun je dan uitbouwen.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1818
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

MO7 schreef: 31 okt 2021, 13:45Beukema lijkt mij daarvoor veel stabieler. Ik denk dat Witry met Midtsjo voor zich en Beukema naast zich minder snel laat verleiden om domme dingen te doen. Vanuit meer stabiliteit kun je dan uitbouwen.
=D>
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9117
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

MO7 schreef: 31 okt 2021, 13:45 BMI is inderdaad noodgedwongen wegens het ontbreken van een alternatief. Je kunt ook geen vleugelverdediger in het centrum zetten. Eén ding is zeker, Hatzidiakos, Letschert en BMI zijn in welke samenstelling ook een recept voor chaos en dat komt ook nooit meer goed. Panta heeft altijd last van paniek in zijn hoofd en Beukema lijkt mij daarvoor veel stabieler. Sugawara is nog te jong/wild/exotisch. Ik denk dat Witry met Midtsjo voor zich en Beukema naast zich minder snel laat verleiden om domme dingen te doen. Vanuit meer stabiliteit kun je dan uitbouwen.
Ik kan deze redenering volgen, alleen wijk ik dan af in die zin dat ik denk dat diezelfde redenatie voor Sugawara kan gelden. Met Beukema naast hem die vaker kopduels zou moeten winnen zou onze Japanner de ruimte moeten krijgen om over de vleugel te flitsen zonder dat het gelijk fataal is als er met een hoge bal een counter komt. De hoge voorzet van Sugawara is een wapen waar Pavlidis en de Wit wel raad mee blijken te weten. Ik zou er daarvoor in de plaats kiezen om Clasie tussen de linies te laten spelen en zo ruimte te maken voor een wat creatievere speler naast Midtsjö of op 10.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
RAZ
Glory-hunter
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 nov 2004, 20:14
Locatie: Daalmeer

Probleem is dat we niet echt een spelverdeler hebben. Clasie komt veel tekort, op alle vlakken, draait bijna altijd naar achteren, naar voren is ie m meestal kwijt. Reijnders is snel in paniek, wordt omver gespeeld door rkc, twente.ik zou toch echt een draaitol als Peer Koopmeiners, Buurmeester of Taabouni naast Midsjo neerzetten.
We shall never surrender!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6541
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

RAZ schreef: 31 okt 2021, 20:30 Probleem is dat we niet echt een spelverdeler hebben. Clasie komt veel tekort, op alle vlakken, draait bijna altijd naar achteren, naar voren is ie m meestal kwijt. Reijnders is snel in paniek, wordt omver gespeeld door rkc, twente.ik zou toch echt een draaitol als Peer Koopmeiners, Buurmeester of Taabouni naast Midsjo neerzetten.
Als Goudmijn niet was verhuurd had je die er ook bij gezet. We zien hoe die bij Sparta niet eens kan overtuigen. De simpele conclusie is dat ze gewoon nog niet goed genoeg zijn. Tijd om te investeren dus in een middenvelder van niveau. Koopmeiners is al weg en Midtsjo zal niet lang meer duren.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

MO7 schreef: 31 okt 2021, 11:06 Verhulst

Witry Beukema BMI Wijndal
Midtsjo De Wit Clasie Reijnders
Pavlidis Karlsson

Zitten drie of vier keuzes in uit pure armoede, maar dit lijkt mij iets stabieler dan het labiele zooitje van Jansen.
Dit is echt vragen om problemen imo.

1.Je haalt de overlap -en dus automatismes- aan de linkerkant weg door zonder vleugelaanvaller te spelen.

2. Het probleem met ons spel is al dat er te weinig breedte en diepte in zit. Spelers komen veel te smal en de as is te druk, waardoor het moeilijke voetballen wordt. Zo staat Wijndal een stuk vaker centraal en ook Gudmundsson is nauwelijks aan de rechterkant te vinden. In het huidige AZ spel ontstaan bijna alle doelpunten uit voorzetten. Wil je deze minder effectief maken doordat de backs minder ruimte hebben voor de voorzet? (Door het gemis van een buitenspeler)

3. Ik zie spelers die niet complementair aan elkaar zijn. Zo zal een Karlsson gaan zwerven, Midtsjö en Reijnders zullen te weinig de 16 in lopen en De Wit zal op zijn huidige positie naast of vlak achter Pavlidis te komen staan.
Dan speelt de Wit eindelijk is goed, dan haal je de angel uit zijn spel, daarmee ook het gevaar van zijn kant en zijn productie als clubtopscorer op dit moment.

Ik zie helaas, weinig andere mogelijkheden dan een 4-3-3. Misschien met Dani in de spits als een soort Weghorst en daar achter Taabouni/Gudmundsson.
Op rechts dan Taabouni/Poku of Gudmundsson.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Het feit dat De Wit qua naam op het middenveld staat hoeft weinig te betekenen voor de invulling op het veld. Hij is een 10 dus bungelt naar omstandigheden tussen voorhoede en middenveld. Daarmee vervalt meteen je vrees. Ik ben ook geen groot voorstander van het op korte termijn introduceren van een heel nieuw systeem. Ze snappen het huidige systeem volgens mij al nauwelijks.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2242
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

MO7 schreef: 01 nov 2021, 06:57 Het feit dat De Wit qua naam op het middenveld staat hoeft weinig te betekenen voor de invulling op het veld. Hij is een 10 dus bungelt naar omstandigheden tussen voorhoede en middenveld. Daarmee vervalt meteen je vrees. Ik ben ook geen groot voorstander van het op korte termijn introduceren van een heel nieuw systeem. Ze snappen het huidige systeem volgens mij al nauwelijks.
Mijn vrees vervalt daardoor niet. Dit doet namelijk niks aan de 3 van mij genoemde punten. Dani krijgt (punt #3) minder voorzetten van de flank waardoor hij ook nog is minder gevaarlijk is. Ik denk dat we allemaal weten hoeveel de Wit toevoegt als hij niet scoort.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Hij krijgt er net zo veel als afgelopen weekend, toen stond de linkervoorhoede in principe hetzelfde. Rechts komt tot nu toe het enige gevaar via indraaiende voorzetten van Sugawara. Witry schijnt ook aanvallende capaciteiten te hebben, dus daar zit volgens mij niet veel verschil in in aanvallend opzicht.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6541
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Alle oude rommel met semi-ervaring of ''degelijkheid'' eruit. Net als de ''nuttige'' spelers die niet kunnen voetballen. Seizoen is toch al verloren, en ze zijn verre van onmisbaar. Richten op volgend seizoen. Aan de boom schudden wie voor volgend seizoen een toegevoegde waarde kunnen zijn.


Karlsson - Pavlidis - Sugawara / Evjen
Reijnders - Gudmundsson - Midtsjo
Wijndal - Beukema - Panta - Witry
Vindahl

En gooi Barasi en Taabouni er ook maar eens in.
In de Winterstop een echte rechtsbuiten en 2e spits halen. En alvast anticiperen op Wijndal en Midtsjo die vertrekken.
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2250
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

SimonPoulsen schreef: 20 nov 2021, 23:02 Alle oude rommel met semi-ervaring of ''degelijkheid'' eruit. Net als de ''nuttige'' spelers die niet kunnen voetballen. Seizoen is toch al verloren, en ze zijn verre van onmisbaar. Richten op volgend seizoen. Aan de boom schudden wie voor volgend seizoen een toegevoegde waarde kunnen zijn.


Karlsson - Pavlidis - Sugawara / Evjen
Reijnders - Gudmundsson - Midtsjo
Wijndal - Beukema - Panta - Witry
Vindahl

En gooi Barasi en Taabouni er ook maar eens in.
In de Winterstop een echte rechtsbuiten en 2e spits halen. En alvast anticiperen op Wijndal en Midtsjo die vertrekken.
Wat mij betreft prima, maar dan ook Gudmundsson eruit omdat die nog steeds niet bijgetekend heeft.
Gebruikersavatar
Denniz
Oude garde
Berichten: 1431
Lid geworden op: 10 feb 2012, 22:15
Locatie: Swift City

nou, es kijken wat de mogelijkheden zijn..

...................................... Vindahl.....................
Witry...................Clasie.............. Beukema.............. Wijndal
...........................Midtsjo............Rijenders.......
................Evjen...... Gudmundson...... Karlsson
...................................Pavlidis............
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

AZuid-Scharwoude schreef: 20 nov 2021, 23:12 Wat mij betreft prima, maar dan ook Gudmundsson eruit omdat die nog steeds niet bijgetekend heeft.
Dankzij deze trainer gaat die ook niet meer bijtekenen. Hij heeft straks bijna 3,5 a 4 seizoenen bij AZ gezeten en grotendeels op de bank gezeten. Als je dan het laatste jaar nog geen vertrouwen krijgt van de trainer dan ga je ook niet meer bijtekenen.


Basisopstelling als er echt gewonnen moet worden (o.a. Conference league)
...................................... Verhulst.....................
Sugawara/Witry.....Hatzidiakos...... Beukema..... Wijndal
...............................Midtsjo............Clasie.......
................................... Gudmundson.....
........Evjen..........Barasi/Oosting............. Karlsson


Basisopstelling in de overige wedstrijden
...................................... Verhulst.....................
Sugawara/Witry.....Hatzidiakos... Beukema.... Wijndal
...........................Midtsjo............Rijenders.......
...................... .......Taabouni/Oosting......
.............Evjen......Barasi/Oosting...........Karlsson

Regelmatig laten invallen: Peer Koopmeiners
Af en toe laten invallen: Poku, Jorn Berkhout,
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2250
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

multatuli schreef: 29 nov 2021, 12:09 Dankzij deze trainer gaat die ook niet meer bijtekenen. Hij heeft straks bijna 3,5 a 4 seizoenen bij AZ gezeten en grotendeels op de bank gezeten. Als je dan het laatste jaar nog geen vertrouwen krijgt van de trainer dan ga je ook niet meer bijtekenen.
Hij heeft toch echt wel heel veel wedstrijden de kans gekregen afgelopen anderhalf seizoen. Dus als hij een gegarandeerde basisplaats wil is hij niet geschikt voor een topsportklimaat (niet dat dit er nu is bij AZ) en kan hij beter doorgeselecteerd worden.

Ik zou de 'tandem' Oosting-Taabouni wel eens in het eerste willen zien.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

AZuid-Scharwoude schreef: 29 nov 2021, 21:56 Hij heeft toch echt wel heel veel wedstrijden de kans gekregen afgelopen anderhalf seizoen. Dus als hij een gegarandeerde basisplaats wil is hij niet geschikt voor een topsportklimaat (niet dat dit er nu is bij AZ) en kan hij beter doorgeselecteerd worden.

Ik zou de 'tandem' Oosting-Taabouni wel eens in het eerste willen zien.
Topsportklimaat? Een falende De Wit wedstrijd na wedstrijd in de basis? En bijna nooit gewisseld worden? Een Aboukhlal die bijna standeraard gebracht wordt in de 65e minuut terwijl hij geen bal raakt. Jansen heeft het zwaar verkloot. Hij weet goed presterende spelers te frustreren en de kneuzen zijn onaantastbaar. Ik zou in deze situatie ook nooit bijgetekend hebben. Een aantal spelers zoals Karlsson, Gudmundsson en Evjen hadden meer waardering moeten krijgen.

Oosting-Taabouni wil ik ook best in het 1e zien. Altijd beter dan De Wit - Pavlidis.
Plaats reactie