Robert Eenhoorn / Algemeen Beleid

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

DeZuivelDuivel schreef: 24 mar 2023, 19:41 Het komt op mij faux juridisch over.
De woorden kloppen, maar de daadwerkelijke onderbouwing ontbreekt.
Zo zie ik wel vaker aansprakelijkstellingen voorbij komen van deze aard.
Veel geschreeuw, weinig wol.
De brief is geen aansprakelijkstelling. Als eerst vastgesteld wordt wat de feiten zijn volgt daaruit wellicht de onderbouwing van de grieven van AZ. Als blijkt dat de KNVB laakbaar handelde en AZ daardoor schade berokkend heeft, dan volgt een aansprakelijkstelling, mogen we aannemen.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6364
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

AZA'dam schreef: 24 mar 2023, 19:49 De brief is geen aansprakelijkstelling. Als eerst vastgesteld wordt wat de feiten zijn volgt daaruit wellicht de onderbouwing van de grieven van AZ. Als blijkt dat de KNVB laakbaar handelde en AZ daardoor schade berokkend heeft, dan volgt een aansprakelijkstelling, mogen we aannemen.
Maar hoe ga je 'laakbaar handelen' vaststellen? Als er - zoals hierboven gezegd - geen reglement is om aan te toetsen?
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

Ferry schreef: 24 mar 2023, 19:47 In statuten, reglementen en verordeningen leg je vast hoe een KNVB (en al die andere clubjes) zou moeten besturen.
Bij gebrek hieraan lijkt mij het bewijzen van 'onbehoorlijk bestuur' nagenoeg onmogelijk.
Er zijn algemeen geldende beginselen van behoorlijk bestuur. Die spreken voor zich en worden niet expliciet opgenomen in reglementen en verordeningen (en al helemaal niet in statuten).
Zo moet een bestuur bijvoorbeeld doen wat het zegt. Ook mag het niet liegen. Dat staat echter niet apart in de reglementen omschreven.
Zo mag de KNVB niet de ene club bevoordelen ten koste van de andere club. Maar dat spreekt dermate voor zich dat zoiets niet in de reglementen staat opgenomen.
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

Ferry schreef: 24 mar 2023, 19:53 Maar hoe ga je 'laakbaar handelen' vaststellen? Als er - zoals hierboven gezegd - geen reglement is om aan te toetsen?
Beginselen van behoorlijk bestuur, en dus ook wat onbehoorlijk bestuur is (en dat is laakbaar handelen) volgen uit bestaande jurisprudentie.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6364
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

AZA'dam schreef: 24 mar 2023, 19:59 Beginselen van behoorlijk bestuur, en dus ook wat onbehoorlijk bestuur is (en dat is laakbaar handelen) volgen uit bestaande jurisprudentie.
Oke, prima. Maar waarom refereert AZ hier dan niet naar in de brief? Dat het van mening is dat de KNVB (bestuur / RvC) de beginselen van behoorlijk bestuur overtreedt. Dat maakt je aanklacht juridisch een stuk steviger.
Het is nu een soort geschreeuw in de ruimte.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

AZA'dam schreef: 24 mar 2023, 19:49 De brief is geen aansprakelijkstelling. Als eerst vastgesteld wordt wat de feiten zijn volgt daaruit wellicht de onderbouwing van de grieven van AZ. Als blijkt dat de KNVB laakbaar handelde en AZ daardoor schade berokkend heeft, dan volgt een aansprakelijkstelling, mogen we aannemen.
Ik zei ook niet dat de brief een aansprakelijkstelling was.
Met dit niveau van begrijpend lezen heeft een discussie over iets als dit niet eens zin.

Ik zei dat het leest zoals het wel eens leest als 'ik' een aansprakelijkstelling voor mijn neus krijg van iemand die lekker geschreven is met juridisch klinkende taal, maar eigenlijk geen onderliggende argumentatie heeft.

Eigenlijk precies wat jij op dit moment doet.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

AZA'dam schreef: 24 mar 2023, 19:59 Beginselen van behoorlijk bestuur, en dus ook wat onbehoorlijk bestuur is (en dat is laakbaar handelen) volgen uit bestaande jurisprudentie.
Hoe wil je die jurisprudentie overhevelen in lezing op de situatie die bestaat tussen voetbalclubs en de bond waar zij deel van uit maken?

Overigens zit er een significant verschil tussen de Algemene beginselen van behoorlijk bestuur (Abbb's) uit het bestuursrecht en de bepalingen die betrekking hebben op het bestuur van rechtspersonen uit Boek 2 Burgerlijk Wetboek (BW). Het zijn de regels uit Boek 2 BW die van toepassing zijn op rechtspersonen als ondernemingen, verenigingen etc.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
DonnyDelano
Oude garde
Berichten: 1306
Lid geworden op: 16 jul 2018, 20:08

Grappig, ik zie in dit topic al een man/vrouw of 3 die betere zinnen uit hun toetsenbord krijgen dan de schrijver van de brief
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

DonnyDelano schreef: 24 mar 2023, 17:40 Wie heeft er meer baat bij het lekken, AZ of de KNVB?

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de media AZ als een stel drammende kleuters zou neerzetten, maar zelfs Valentijn Driessen lijkt op de hand van AZ (item op de Telegraaf-site).

Ik ben benieuwd wat hieruit voortkomt
Je weet niet of er een persoonlijk BVtje binnen de KNVB belang heeft bij het lekken. Bijvoorbeeld iemand die zich ook al tijden stoort aan het gedrag van Albers.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

Ferry schreef: 24 mar 2023, 20:14 Oke, prima. Maar waarom refereert AZ hier dan niet naar in de brief? Dat het van mening is dat de KNVB (bestuur / RvC) de beginselen van behoorlijk bestuur overtreedt. Dat maakt je aanklacht juridisch een stuk steviger.
Het is nu een soort geschreeuw in de ruimte.
Het is een brief met het verzoek onafhankelijk de feiten te laten onderzoeken. Geen aanklacht dus (nog). Als je aangeeft van de feiten niet exact op de hoogte te zijn kun je natuurlijk niet op conclusies vooruitlopen.

De zaken die AZ in de brief aanhangig maakt zijn voorbeelden van onbehoorlijk bestuur. Niet binnen een redelijke termijn op inkomende post reageren is bijvoorbeeld een vorm van onbehoorlijk bestuur. Met name als het om spoedeisende zaken gaat.

Het duidelijkste voorbeeld vond ik zelf: Toen AZ bezwaar maakte tegen het aanwijzen van ajax als deelnemer aan de Champions League kreeg het in eerste instantie lange tijd geen reactie. Toen AZ vervolgens de zaak opnieuw onder de aandacht van de KNVB bracht werd er gezegd dat ze er nog eens naar zouden kijken. Daarna lieten ze wederom niets meer van zich horen en werd ajax gewoon ingeschreven in de CL en AZ in de voorrondes CL. Er was geen formeel besluit genomen n.a.v. het bezwaar van AZ. Daardoor kon AZ ook niet tegen de (formeel niet genomen) beslissing in beroep bij het CAS, het Internationale Hof van Arbitrage voor sportaangelegenheden. Ook was het te laat om daarover procedures te starten omdat de loting al snel volgde en de voorrondes al snel begonnen. Verder was er geen overleg mogelijk gemaakt over bijvoorbeeld een verdeelsleutel voor de 35 miljoen CL startgeld. Het lijkt duidelijk dat AZ daardoor sportief maar met name financieel benadeeld is. Temeer daar in andere landen de onderlinge resultaten leidend waren voor de uiteindelijke classificatie bij een gelijk puntenaantal in de gestaakte competitie. (en AZ twee keer van ajax gewonnen had, dat seizoen)

AZ refereert dus niet expliciet aan het met voeten treden van de beginselen van behoorlijk bestuur door de KNVB, maar wel impliciet. De brief is een vorm van casebuilding en de KNVB begrijpt dat heel goed. Mocht het tot een rechtszaak komen, dan wordt AZ veel explicieter.
Laatst gewijzigd door AZA'dam op 24 mar 2023, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

DeZuivelDuivel schreef: 24 mar 2023, 20:23 Hoe wil je die jurisprudentie overhevelen in lezing op de situatie die bestaat tussen voetbalclubs en de bond waar zij deel van uit maken?

Overigens zit er een significant verschil tussen de Algemene beginselen van behoorlijk bestuur (Abbb's) uit het bestuursrecht en de bepalingen die betrekking hebben op het bestuur van rechtspersonen uit Boek 2 Burgerlijk Wetboek (BW). Het zijn de regels uit Boek 2 BW die van toepassing zijn op rechtspersonen als ondernemingen, verenigingen etc.
Kennelijk strekt jouw juridische kennis verder dan de mijne. Dus zou ik zeggen: voor zover mijn bovenstaande beschouwingen niet correct of accuraat zijn, zoek het op in het wetboek en doe ons kond van je bevindingen.
Bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

De brief van Eenhoorn en Nelissen staat nu op de agenda's van zowel de Eredivisie CV vergadering van 6 april als de KNVB Algemene Ledenvergadering Betaald Voetbal van 27 juni:
https://www.telegraaf.nl/sport/19931061 ... ombrief-AZ
we can come an end
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6404
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

differentcook schreef: 25 mar 2023, 16:17 De brief van Eenhoorn en Nelissen staat nu op de agenda's van zowel de Eredivisie CV vergadering van 6 april als de KNVB Algemene Ledenvergadering Betaald Voetbal van 27 juni:
https://www.telegraaf.nl/sport/19931061 ... ombrief-AZ
2 opties.

Clubs scharen zich massaal achter de boodschap van AZ en spreken zich uit.

Of clubs zijn te laf om de knvb tegen het hoofd te stoten, zeker in zon openbare vergadering.

Ik hoop het eerste maar vrees het laatste. Aan AZ om vooraf met andere directeuren dit te organiseren.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

SimonPoulsen schreef: 25 mar 2023, 16:57 2 opties.

Clubs scharen zich massaal achter de boodschap van AZ en spreken zich uit.

Of clubs zijn te laf om de knvb tegen het hoofd te stoten, zeker in zon openbare vergadering.

Ik hoop het eerste maar vrees het laatste. Aan AZ om vooraf met andere directeuren dit te organiseren.
De eerste reactie van de bond is dat de door AZ gepresenteerde feiten onjuist zijn. En zolang Eenhoorn geen harde bewijzen kan aandragen zal het juridisch allemaal geen stand houden. De andere clubs, behoudens Utrecht misschien, zijn (lang) niet zo gedupeerd als AZ. Die gaan zich echt niet 100% achter ons scharen. Ik voorzie ook een pijnlijke afloop maar hoop dat ik ongelijk krijg.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16057
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Langedijk schreef: 25 mar 2023, 23:02 De eerste reactie van de bond is dat de door AZ gepresenteerde feiten onjuist zijn. En zolang Eenhoorn geen harde bewijzen kan aandragen zal het juridisch allemaal geen stand houden. De andere clubs, behoudens Utrecht misschien, zijn (lang) niet zo gedupeerd als AZ. Die gaan zich echt niet 100% achter ons scharen. Ik voorzie ook een pijnlijke afloop maar hoop dat ik ongelijk krijg.
Gelukkig vindt Hans Kraay ook dat AZ gelijk heeft.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Langedijk schreef: 25 mar 2023, 23:02 De eerste reactie van de bond is dat de door AZ gepresenteerde feiten onjuist zijn. En zolang Eenhoorn geen harde bewijzen kan aandragen zal het juridisch allemaal geen stand houden. De andere clubs, behoudens Utrecht misschien, zijn (lang) niet zo gedupeerd als AZ. Die gaan zich echt niet 100% achter ons scharen. Ik voorzie ook een pijnlijke afloop maar hoop dat ik ongelijk krijg.
Komop Langedijk, laten we minder angstig denken, meer vanuit kracht
Laatst gewijzigd door differentcook op 26 mar 2023, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
we can come an end
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

salmonyappi schreef: 26 mar 2023, 08:54 Gelukkig vindt Hans Kraay ook dat AZ gelijk heeft.
Dan moet het goed komen
we can come an end
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

Ik ga er vanuit dat deze stap van Eenhoorn en Nelissen weldoordacht is en reeds zorgvuldig alle plussen en minnen tegen elkaar zijn afgestreept wat deze frontale aanval op de KNVB en PAF de club zal brengen / eventueel kan schaden.

De vragen die het, ook hier op dit forum oproept, en dan met name het vast stellen over het laakbaar handelen van de KNVB, zonder dat het een welles nietes spelletje wordt tussen club en voetbalbond, het traineren van de NL League, de voorkeurspositie PAF, kunnen me niet aan de indruk onttrekken dat men nog wel wat achter de hand heeft om de zaak kracht bij te zetten.
AZ heeft zich immers al eens in 2020 de kop goed gestoten om hun gelijk te halen bij de KNVB en dat zorgde landelijk voor heel wat hoongelach.

Gezien deze nieuwe aanval op de KNVB zal er genoeg voorwerk zijn gedaan hoe sterk het hierin staat. En is er in de achterkamertjes al het een en ander mogelijk in gang gezet.
Voor clubs als FC Utrecht zal wellicht deze move van AZ niet geheel onverwacht zijn.
Laatst gewijzigd door De Rode Baron op 26 mar 2023, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Hoongelag my ass. Jammer voor hen.
we can come an end
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

differentcook schreef: 26 mar 2023, 15:19 Hoongelag my ass. Jammer voor hen.
AZ moet gewoon haar recht halen waar het recht op heeft, maar het kan ook de zaak sportief kracht bij zetten zodat de KNVB het moeilijker en moeilijker krijgt om de Alkmaarse club zo makkelijk te kunnen blijven negeren door te zorgen voor wederom sportieve successen (Conference League, CL ticket).
Dat traditionele (PAF) moet maar eens afgelopen zijn!
Laatst gewijzigd door De Rode Baron op 26 mar 2023, 15:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie