Jordy Clasie (2024)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Bob Ross
Invaller
Contacteer:

Bob Ross schreef: 03 okt 2021, 14:46 Clasie maakte vandaag het vertrouwen van Jansen in hem volledig waar!

Bij de eerste goal steekt hij heel subtiel Wijndal weg die daarna die assist kan geven.
Bij de tweede goal speelt hij onder druk van Cambuur door de as van het veld een strakke bal naar Karlsson waardoor we voorin in over tal komen en Wijndal kan scoren.
Bij de derde goal komt hij zelf over Pavlidis heen en maakt hij hem zeer knap af.

Over de gehele wedstrijd heel veel ballen verovert en vaak naar voren gespeeld. Hij durft risico in zijn spel te leggen. Als hij dit volhoudt moet dit de nieuwe aanvoerder worden.
Up. 4e ijzersterke wedstrijd op rij. Heel belangrijk voor ons team momenteel. Neemt volledige verantwoordelijkheid voor onze opbouw, en met succes.
Hup AZ.
Sir Robbert
Ben-Sider

De MOTM gister voor mij, sterk in de opbouw, sterk in de korte combinaties, splijtende passing vooruit, sterk in de duels. En de tweede helft trok hij een sprint in een counter, bal aan de voet, had niet verwacht dat hij zo rap was. Ik hoop dat hij steeds fitter wordt, heel blijft en daardoor in het ritme blijft. Ik denk dat Clasie nog beter kan. Goed gezien van Huiberts, ik denk dat ze dit allang al hebben gezien op de trainingen, kwalitatief gewoon één van onze betere spelers, mits fit.
FugAZi
Oude garde

Genoten van deze man, schitterende pass bij de 1-0. Maar ook zeker zijn felheid in het afjagen zijn een lust voor het oog.
sister of mercy
Oude garde
Contacteer:

Eindelijk de Clasie gezien, die het team bij de hand neemt met zijn ervaring. Ik vond de pass bij de eerste goal werelds.
met de juiste balans tussen kwaliteit en strijd, kan je verder komen dan je eigen doelen
Denniz
Ben-Sider

Geen jongen van de club, wel uit de regio…. Ik denk dat Clasie een stuk betere aanvoerder is dan Wijndal. Straalt meer leiderschap uiten heeft bewezen ervaring en overzicht.
multatuli
Kristen

Denniz schreef: 20 okt 2021, 07:05 Geen jongen van de club, wel uit de regio…. Ik denk dat Clasie een stuk betere aanvoerder is dan Wijndal. Straalt meer leiderschap uiten heeft bewezen ervaring en overzicht.
Dat denk ik ook, maar Wijndal is denk ik vooral aanvoerder omdat hij eigen jeugd is en nog meer voor het verhogen van zijn marktwaarde (in veel landen werkt het aanvoerder zijn toch statusverhogend).

Maar Clasie doet het inderdaad goed. Sinds hij het vertrouwen krijgt, gaat hij steeds beter spelen. Voetballend had ik al het idee dat hij wel het niveau van Koopmeiners zou kunnen benaderen, maar nu hij ook nog die mooie lange dieptepasses gaat geven komt hij nog meer in de buurt van Koopmeiners. De penalties gaan ook prima tot nu toe, nu hebben we alleen nog iemand nodig die de vrije trappen hard in de bovenhoek gaat schieten.
AZ fanatic 4-life
Seizoenkaarthouder

Ook in ben echt positief verrast over zijn spel. Wanneer hij zo blijft spelen als afgelopen weekend, dan is is het gemis vanTeun van korte duur geweest.
Denniz
Ben-Sider

AZ fanatic 4-life schreef: 20 okt 2021, 12:57 Ook in ben echt positief verrast over zijn spel. Wanneer hij zo blijft spelen als afgelopen weekend, dan is is het gemis vanTeun van korte duur geweest.
Dat is wel heel erg fanatiek en positief. Status van Teun is wel heel behoorlijk. Gemis van Teun is niet van korte duur. We zullen het anders moeten oplossen. Clasie zal nooit een Teun-look-a-like gaan worden. Er zullen weer andere helden moeten opstaan.
AZ fanatic 4-life
Seizoenkaarthouder

Denniz schreef: 20 okt 2021, 14:23 Dat is wel heel erg fanatiek en positief. Status van Teun is wel heel behoorlijk. Gemis van Teun is niet van korte duur. We zullen het anders moeten oplossen. Clasie zal nooit een Teun-look-a-like gaan worden. Er zullen weer andere helden moeten opstaan.
Doet niks af aan de status van Teun. Clasie in topvorm is gewoon niet (veel) minder dan Teun, al vult hij het wel iets anders in. Maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer hé....
DeZuivelDuivel
Goalscorer

AZ fanatic 4-life schreef: 21 okt 2021, 06:54 Doet niks af aan de status van Teun. Clasie in topvorm is gewoon niet (veel) minder dan Teun, al vult hij het wel iets anders in. Maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer hé....
Dan heb je deze week denk ik een wedstrijd gemist internationaal :wink:

Nee Clasie in vorm is bruikbaar, maar laten we het ook niet overdrijven.
Maxhuijp
Seizoenkaarthouder

Beste man op het veld vandaag wat mij betreft
AlkmaarForever
Oude garde

Kan iemand het PRO artikel van VI over Jordy hier plaatsen ??
AZ-073
Reservespeler

Artikel uit de VI (pro):
Jordy Clasie staat op bij AZ

Door Simon Zwartkruis Simon Zwartkruis
Na de benauwde 1-0 zege bij CFR Cluj heeft AZ de knock-outfase van de Conference League voor het grijpen. Routinier Jordy Clasie speelt een belangrijke rol in de recente opmars van de Alkmaarders.

Weer was het Jesper Karlsson die het spotlicht naar zich toetrok, ditmaal in een matig gevuld stadion in het noorden van Roemenië. De 23-jarige vleugelspits kopte op bezoek bij CFR Cluj een loepzuivere voorzet van Yukinari Sugawara binnen en verstevigde daarmee de koppositie van AZ in groep D van de Conference League. Zoals Karlsson afgelopen zondag ook al doorslaggevend was geweest tijdens de ruime competitiezege op FC Utrecht (5-1).

In de schaduw van de Zweedse smaakmaker is de laatste weken een andere speler opgestaan. En dat is Jordy Clasie, routinier op het middenveld. Een etmaal voordat AZ in Cluj-Napoca de deur naar de knock-outfase wijd open zette, oogstte zijn basisvoorganger nog lof op Old Trafford. Daar, tegen Manchester United, strooide Teun Koopmeiners namens Atalanta Bergamo met passes alsof hij nooit anders had gedaan in de Champions League. Van de vijf A-spelers die deze zomer vertrokken uit Alkmaar, was de exit van Koopmeiners het meest ingrijpend. AZ leverde daarmee technische en tactische kwaliteit, betrouwbaarheid en leiderschap in.

Niet voor niets was de clubleiding bereid een ongebruikelijk hoge transfersom op te hoesten voor een vervanger. Maar SC Heerenveen liet Joey Veerman niet gaan en vulde het gat alsnog in eigen kring op. Met Clasie dus, de middenvelder met jarenlange ervaring bij onder meer Feyenoord en Southampton. De dertigjarige Haarlemmer begon, na twee jaar voornamelijk in een bijrol in Alkmaar, zijn nieuwe AZ-leven als basisspeler ongelukkig. De competitiestart was vals en tegen Heracles Almelo liep hij een rode kaart op. Maar de laatste weken neemt Clasie zijn ploeg bij de hand. Brengt hij rust en lijn aan in het spel van AZ. Verzorgt de opbouw van achteruit, door vaak aanspeelbaar te zijn en diepte aan te brengen in zijn passing. Scoren doet hij tegenwoordig ook: eerst in het openingsduel in de Conference League bij Randers FC (2-2), ruim twee weken later tegen SC Cambuur (3-1).

In Roemenië haalde Clasie alleen in de eerste helft zijn niveau van de voorbije weken. Net als zijn ploeggenoten. Dat was de fase waarin Cluj diep op eigen helft werd teruggedrukt, met harde Roemeense tackles als enige antwoord. AZ verzuimde voor rust het overwicht verder te verzilveren dan die ene treffer van Karlsson. In de armetierige tweede helft kwam het aan op vechtvoetbal, mede door het slordige spel in balbezit.

Van de 32 deelnemende ploegen heeft alleen het Azerbeidzjaanse Qarabag (64 procent) vaker balbezit dan AZ (59,9 procent)

Halverwege de poulefase lijkt AZ niettemin op rozen te zitten in de Conference League, met een comfortabele voorsprong op de achtervolgers. Hoeveel ruimte er nog is voor verdere verbetering, blijkt uit de statistieken van het nieuwe Europese clubtoernooi. Van de 32 deelnemende ploegen heeft alleen het Azerbeidzjaanse Qarabag (64 procent) vaker balbezit dan AZ (59,9 procent). Desondanks staan de Alkmaarders op de lijst van ondernomen doelpogingen slechts op de 24ste plaats, met 29 inzetten, waarvan dertien tussen de palen. Clasie was ook in Roemenië dichtbij een doelpunt, maar zijn schot na een kwartier spelen eindigde op de paal.

Wat passzuiverheid betreft bleef Clasie donderdagavond rond het gemiddelde van zijn ploeg in de Conference League. AZ haalde in de eerste drie groepswedstrijden een score van 84,3 procent en staat daarmee zesde in die rangschikking, waar Tottenham Hotspur het meest zorgvuldig is in de passing (87,3 procent). Hoewel ook Clasie in de tweede helft wegzakte in het spelniveau, kwam hij tegen Cluj tot een redelijke passzuiverheid van 83,3 procent.

Na de eerste wedstrijd in groep D, bij Randers FC, riep de middenvelder zijn ploeg tot de orde. Ondanks alle waarschuwingen vooraf over de kwetsbaarheid bij vijandelijke standaardsituaties, incasseerde AZ in Denemarken twee tegendoelpunten uit vrije trappen. Een Deense doelpoging uit een verre ingooi belandde op de paal. ‘We moeten meedogenlozer en meer volwassen worden’, foeterde Clasie na die wedstrijd. ‘Daarin moeten we heel snel stappen zetten, want anders ga je heel moeilijk wedstrijden winnen. Natuurlijk hebben we er vertrouwen in, maar het moet wel snel gebeuren.’

Zelf voegde Clasie daarna de daad bij het woord, door volwassenheid in zijn spel aan de dag te leggen. In de aanloop naar dit seizoen had hij al aangegeven juist op dat vlak veel van zichzelf te eisen, na de zomerse ontmanteling van de basisploeg en zijn contractverlenging tot medio 2024. ‘Als spelers het voortouw moeten nemen, wordt er als eerste gekeken naar de oudere jongens’, zei Clasie tijdens de oefencampagne. ‘Dat is logisch. Iedereen doet dat op zijn eigen manier. Ik ben geen persoon die jongens verrot gaat lopen schelden of negentig minuten loopt te schreeuwen. Als je dat geforceerd gaat doen, als een politieagent, prikken medespelers daar meteen doorheen. Ik probeer bij vlagen te coachen en te helpen, dat wel. Van spelers als Bruno Martins Indi en mijzelf zal dat steeds meer worden verwacht. Bruno heeft dat meer dan ik van nature, ikzelf wil me op dat vlak verder gaan ontwikkelen. Verantwoordelijkheid op je nemen, ploeggenoten aansturen, dat soort dingen.’

Dat proces is in volle gang
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Bob Ross
Invaller
Contacteer:

Clasie was gisteren voor de 5e wedstrijd op rij één van de beste (zo niet de beste) AZ-speler. Hij is echt in bloedvorm en draagt het team.

Als je dan ook maar even 3 maandjes terug in de tijd gaat dan zie je wel hoeveel kenners er hier op het forum zitten :lol: .
Shota-Arveladze schreef: 31 mei 2021, 11:38 "Topsportklimaat"

Treurig dat zo'n matige speler een van de grootverdieners is bij AZ
sister of mercy schreef: 31 mei 2021, 16:54 Aha, weer een goedkoop-duurkoop oplossing van Huiberts. Clasie is gewoon een meevoetballende voetballer, geen leider en Europees weinig laten zien. Deze meneer gaat aankomend talent in de weg staan.
Onbegrijpelijk.
MO7 schreef: 01 jun 2021, 18:31 Eerste duidelijke fout van Max deze transferperiode.
MO7 schreef: 03 jun 2021, 09:33 Je verlengt een marginale dwerg die afgelopen jaar alleen opviel door zijn gokgedrag. Goedkoop zal hij ook niet zijn, dus ik zie niets positiefs in het remmen van doorstroom van eigen jeugd. Ervaren spelers kunnen zeer functioneel zijn, maar Clasie lijkt mij totaal niet toegerust met de kwaliteiten om het goede voorbeeld te geven aan jongere teamgenoten. Heeft weinig met azijn te maken, slechts met een objectieve observatie van tot nu toe voor AZ geleverde prestaties. Als je ambities hebt, zoals Max beweert, gaat Clasie je in mijn optiek niet verder brengen. Noem mij één feitelijkheid (dus geen hoop/droom/als) om het tegendeel aan te tonen. Jullie zijn soms net een religieuze sekte in het blind aanbidden.
Ferry schreef: 04 jun 2021, 17:21 :lol:

Ik snap hem ook niet helemaal. Een driejarig contract voor iemand die niet speelt. En dat zal geen contract zijn voor een ton per jaar.
Zonde van het geld.
DeZuivelDuivel schreef: 22 jun 2021, 23:01 Onze grote man van de toekomst :lol:
Langedijk schreef: 13 sep 2021, 14:59 Meen je dat? Met een opbouwend sterke centrale verdediger heb je Clasie niet nodig en kun je een extra middenvelder of aanvaller inzetten. Reijnders, Oosting of Taabouni. Clasie moest nu de ballen ophalen omdat die minkukels achterin geen bal vooruit durven te spelen. Pure armoede is dat.
Hup AZ.
MO7
Beheerder

In het land der blinden...
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
DeZuivelDuivel
Goalscorer

Bob Ross schreef: 22 okt 2021, 13:50 Clasie was gisteren voor de 5e wedstrijd op rij één van de beste (zo niet de beste) AZ-speler. Hij is echt in bloedvorm en draagt het team.

Als je dan ook maar even 3 maandjes terug in de tijd gaat dan zie je wel hoeveel kenners er hier op het forum zitten :lol: .
Als we zo flauw gaan doen wil ik best even op de Multatuli tour en je wijzen op de uitstekende prestaties van Patrick Berg die inmiddels 9 interlands achter zijn naam heeft staan en gisteren zoals gebruikelijk een groot aandeel had in een interessante zege waarbij Bodo/Glimt, AS Roma met 6-1 onder de zegekar wist te binden.

Poeh poeh die Clasie die in een toch niet daverende wedstrijd van AZ tegen Cluj even een van de betere was. Dat mag ook wel met zijn ervaring en oorspronkelijke status.

Dat Jordy Clasie eindelijk weer eens dingen begint te laten zien die in de buurt komen van de status die hij ooit had, neemt niet weg dat er duurzamere alternatieven voor handen waren en/of dat het er een aantal maanden geleden nog niet al te best uit zag bij hem. Laat de grote valkuil in zijn carriere nou ook juist wisselvalligheid zijn geweest.

Jordy Clasie is toch gewoon alweer 30. Het zal leuk zijn als hij dit weet vol te houden en hij zal een veilige optie voor op de bank zijn. Maar in de basis had ik toch liever een daadwerkelijke vervanger voor Koopmeiners en/of op termijn Midtsjö zien binnenkomen. Ik geloof ook niet dat Clasie hier voor een appel en een ei zal zijj het spelen.
Ferry
Basisspeler

Bob Ross schreef: 22 okt 2021, 13:50 Als je dan ook maar even 3 maandjes terug in de tijd gaat dan zie je wel hoeveel kenners er hier op het forum zitten :lol: .
Natuurlijk Bob, je hebt gelijk. Het contract verlengen met drie jaar was natuurlijk heel erg logisch. Voor een club die zegt voor te willen opleiden.

Voetballend kan Clasie mee in de middenmoot van de Eredivisie. Mooi. Maar tegelijkertijd heeft niet meer de inhoud om 90 minuten gas te geven. Daarnaast brengt ie de club in diskrediet met zijn gokgedrag. En hij zit nog twee jaar je jeugdopleiding in de weg.
Shota-Arveladze
Seizoenkaarthouder

Bob Ross schreef: 22 okt 2021, 13:50 Clasie was gisteren voor de 5e wedstrijd op rij één van de beste (zo niet de beste) AZ-speler. Hij is echt in bloedvorm en draagt het team.

Mijn onderschrift is weer van toepassing. Hij is dertig nu en speelde inderdaad vier wedstrijden goed, =D>
Maar hij speelde niet fantastisch of was nou onwijs belangrijk voor het team. Inmiddels laat hij weer zijn matige vorm zien.

Ik vind het een slechte keuze om hem te verlengen. Als AZ echt de top wil aanvallen, dan hoort Jordy Clasie niet een van de beste spelers uit je team te zijn. Het is gewoon treurig.
"One swallow does not make a summer"
dirkjan
Basisspeler
Contacteer:

Ferry schreef: 25 okt 2021, 06:48 Daarnaast brengt ie de club in diskrediet met zijn gokgedrag.
Pfff, ouwe koeien. En de club in diskrediet? Volgens mij vooral zichzelf. Maar goed.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Bob Ross
Invaller
Contacteer:

dirkjan schreef: 25 okt 2021, 08:14 Pfff, ouwe koeien. En de club in diskrediet? Volgens mij vooral zichzelf. Maar goed.
Precies, geen haan die daar naar heeft gekraaid.

Clasie was gister niet bijzonder maar ook zeker niet de slechtste. Mag ook wel een keer na zoveel goede prestaties achter elkaar. Ben blij dat hij dit seizoen in ieder geval niet om de wedstrijd verzaakt en volledig door de ondergrens zakt, zoals 8 van de overige basisspelers (Sugawara vind ik de andere die dit jaar stappen maakt en een constant niveau haalt).
Hup AZ.
Plaats reactie