LASK Linz-AZ (do 27 feb, 18.55u)

Alles over het Europees voetbal van onze trots!
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

leszz schreef: 27 feb 2020, 21:03 Ik erger mij al tijden aan het feit dat AZ spelers totaal maar dan ook totaal geen bal kunnen plaatsen met het hoofd. Alle kopballen uit corners gaan ruim over het doel. Alle hoge ballen in het veld worden maar in het wilde westen weggekopt met als afloop balverlies. Als je tegenstanders toch eens ziet met alle rust een hoge bal naar een medespeler brengen dan vraag je je toch af wat er mis is met AZ.
Goed gezien. Ook weer een 'Nederlandse ziekte'. Koptraining wordt niet aan gedaan. Timing is niet belangrijk. Bepaalde aspecten in het voetbal worden in Nederland overdreven veel aandacht aan besteed en andere totaal niet. Op internationaal niveau werkt het anders. Maar de Nederlandse voetbalbeleidsmakers denken nog steeds dat wij met een beetje techniek de wereld aan kunnen.

Zelfvertrouwen is goed , maar zelfoverschatting.......
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

G-Vak schreef: 27 feb 2020, 19:48 Maar slimme ploeg hoor! Zijn overal op het veld,longen als paarden.
Slimme overtredingen en direct weer massaal verdedigen.
Zou ze wel eens tegen een echt grote club willen zien.
Dan gaan ze er twee keer 3-1 van af.

Dat had nu ook prima gekund. Als AZ het niveau van voor de winterstop had gehad.

Ik vond het al met al toch een mooie en knappe Europese campagne. Er is gewoon een te matig technisch beleid gevoerd om dit een seizoen lang vol te houden. Wuytens en Vlaar had je al af moeten schrijven en in plaats van Leeuwin had je een verdediger moeten halen die iets kan. Koopmeiners is geen verdediger en overbelast.

Daar zit wat mij betreft de crux.

Het blijven gokken en investeren in Wijndal, Idrissi, Stengs en Boadu vind ik - inmiddels wel - goed beleid. Het zijn jonge spelers. Dan weet je dat het soms heel goed gaat en soms wat minder. Het heeft tot nu toe redelijk goed uitgepakt en dat fundament.

AZ moet alleen stoppen met het hoop houden in oude ofwel gepasseerde bejaarden als Vejinovic, Clasie, Leeuwin, Vlaar, Wuytens en - bij aankoop - investeren in de gedegen en bewezen mid/begin twintiger (met lichte doorgroei mogelijkheden). Type Landzaat, Van Galen, Mathijsen, Midtsjo, Svensson (etc.)

Dan wordt het nog écht wat.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Ik had het gevoel dat de tegenstander het jagen niet meer vol kan houden en dat AZ langzaam de bovenliggende ploeg werd, maar nog geen minuut later speelt Teun een ziekenhuisbal en alles werd anders :? :(
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Antti Opdam schreef: 28 feb 2020, 11:00 Dan gaan ze er twee keer 3-1 van af.

Dat had nu ook prima gekund. Als AZ het niveau van voor de winterstop had gehad.

Ik vond het al met al toch een mooie en knappe Europese campagne. Er is gewoon een te matig technisch beleid gevoerd om dit een seizoen lang vol te houden. Wuytens en Vlaar had je al af moeten schrijven en in plaats van Leeuwin had je een verdediger moeten halen die iets kan. Koopmeiners is geen verdediger en overbelast.

Daar zit wat mij betreft de crux.

Het blijven gokken en investeren in Wijndal, Idrissi, Stengs en Boadu vind ik - inmiddels wel - goed beleid. Het zijn jonge spelers. Dan weet je dat het soms heel goed gaat en soms wat minder. Het heeft tot nu toe redelijk goed uitgepakt en dat fundament.

AZ moet alleen stoppen met het hoop houden in oude ofwel gepasseerde bejaarden als Vejinovic, Clasie, Leeuwin, Vlaar, Wuytens en - bij aankoop - investeren in de gedegen en bewezen mid/begin twintiger (met lichte doorgroei mogelijkheden). Type Landzaat, Van Galen, Mathijsen, Midtsjo, Svensson (etc.)

Dan wordt het nog écht wat.
Blijkbaar ben jij tegenwoordig wel erg snel tevreden als je de Europese campagne geslaagd noemt, terwijl er makkelijk een volgende ronde in had kunnen zitten.

Ook dat jij het prima vindt dat Stengs en Boadu maar mogen blijven staan terwijl ze keer op keer niet presteren, verbaasd mij. Er zijn spelers geweest die heel wat minder krediet bij jou hadden.

En het is ook helemaal niet erg om 1 a 2 oudere spelers in je selectie te hebben, alleen moeten die wel de kwaliteiten hebben en qua leiderschap is het juist goed om ze erbij te hebben. Vlaar heeft (ondanks zijn blessures) zijn waarde echt wel bewezen en Clasie (al was ik zelf ook geen voorstander van zijn komst) bewijst zijn waarde de laatste wedstrijden ook wel. Zelfs Wuytens heeft het lange tijd prima gedaan. Vejinovic heeft nooit een eerlijke kans gehad na zijn blessure en Leeuwin was vooraf inderdaad al een kansloze aankoop, dat ligt meer aan zijn gebrek aan kwaliteit dan aan zijn leeftijd. Ben het wel met je eens dat je niet teveel in die leeftijdscategorie moet hebben, maar 1 a 2 is voor de balans in je selectie juist goed. Zeker als het een speler is met leiderschap. Spelers in de leeftijdscategorie Til en Koopmeiners aanvoerder maken is in namelijk ook niet de oplossing.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

FugAZi schreef: 28 feb 2020, 11:39 Ik had het gevoel dat de tegenstander het jagen niet meer vol kan houden en dat AZ langzaam de bovenliggende ploeg werd, maar nog geen minuut later speelt Teun een ziekenhuisbal en alles werd anders :? :(
Koopmeiners heeft veel te vaak van dat soort momenten. Thuis tegen Belgrado ook al en er was pas in een andere wedstrijd nog een moment dat dit gebeurde.

Aan het begin van de wedstrijd liep hij ook al te kloten.

Vorig jaar bij ajax - uit was hij alleen maar met dit soort idioterie bezig.

Tijd om hem vier weken een warm strand te sturen en daarna weer op het middenveld te zetten.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

multatuli schreef: 28 feb 2020, 12:06 Ook dat jij het prima vindt dat Stengs en Boadu maar mogen blijven staan terwijl ze keer op keer niet presteren, verbaasd mij. Er zijn spelers geweest die heel wat minder krediet bij jou hadden.
Ik ken weinig spelers / aanvallers van AZ die het in Europa beter hebben gedaan. Dan krijg je van Antti - nogal - wat krediet.

Voorheen zaten we - als puntje bij paaltje kwam - opgescheept met "Captain No Shows" als Jahanbakhsh of - godbetert - Dabney dos Santos. Wees blij dat we nu met talentvolle jeugdspelers zitten die bij vlagen briljant kunnen voetballen. Ja, soms gaat het wat minder, maar dat is inherent aan dit beleid. En dit beleid levert ook de nodige krediet en transfersommen op.

Ik vind de zoveelste uitglijder van Boadu een slag of drie minder erg dan dat gebroddel van Leeuwin.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Antti Opdam schreef: 28 feb 2020, 12:17 Ik ken weinig spelers / aanvallers van AZ die het in Europa beter hebben gedaan. Dan krijg je van Antti - nogal - wat krediet.

Voorheen zaten we - als puntje bij paaltje kwam - opgescheept met "Captain No Shows" als Jahanbakhsh of - godbetert - Dabney dos Santos. Wees blij dat we nu met talentvolle jeugdspelers zitten die bij vlagen briljant kunnen voetballen. Ja, soms gaat het wat minder, maar dat is inherent aan dit beleid. En dit beleid levert ook de nodige krediet en transfersommen op.

Ik vind de zoveelste uitglijder van Boadu een slag of drie minder erg dan dat gebroddel van Leeuwin.
Dat je Jehanbaksh noemt, maakt je verhaal ongeloofwaardig. Op dit moment mag Stengs nog niet eens de veters strikken van Alireza. Wat Alireza heeft gepresteerd kan Stengs op dit moment alleen nog maar van dromen. Jehanbaksh was een topper in een matig team, Stengs haalt dat niveau nog lang niet, terwijl hij een beter team om zich heen heeft. Stengs is in potentie een betere speler dan Alireza, maar hij moet het allemaal nog maar bewijzen.

En dat jij het gebroddel van Boadu minder erg vindt dan van Leeuwin is ook niet redelijk. Leeuwin kan niet beter, Boadu kan 3 klasse beter, maar speelt toch net zo slecht.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

multatuli schreef: 28 feb 2020, 12:06 Blijkbaar ben jij tegenwoordig wel erg snel tevreden als je de Europese campagne geslaagd noemt, terwijl er makkelijk een volgende ronde in had kunnen zitten.
Ja. Je had een ronde verder gekund. Met de juiste vorm en een goede leider in de verdediging. Aan die vorm kan je niet heel veel doen. Aan die leider des te meer. En daar ligt mijn kritiek ook.

Hier uitgeschakeld worden is matig, maar het kan vele malen erger. We hebben ook nog wel eens twee keer in de poule van Partizan verloren. Of ons volledig geblameerd tegen Lyon.

Nu hebben we toch legendarische wedstrijden gespeeld tegen Antwerp, Belgrado en Manchester.

Feitelijk was het tegen Linz ook zo slecht niet. Maar je bent moe, mist vorm, een normaal verdedigingscentrum en wat geluk.

Áls we het ergens hebben laten liggen dan is het in Manchester geweest én met de alles verpestende aankoop van Leeuwin.

Verder loopt het best prima.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

multatuli schreef: 28 feb 2020, 12:37 Dat je Jehanbaksh noemt, maakt je verhaal ongeloofwaardig.
Niet.

Ik wil niet - weer - afdwalen (voordat handelaar weer op mijn nek zit), maar Jahanbakhsh heeft in Europa en in wedstrijden tegen de top 3 welgeteld 0 (nul) nuttige dingen gedaan. Of het moet al een halve assist of een penalty zijn geweest. Boadu en Stengs hebben alleen in de eerste seizoenshelft meer in topwedstrijden (!!!) laten zien dan Jahanbakhsh in drie volledige seizoenen.

Ik heb gewoon een hele zware voorkeur voor spelers die op top momenten, als de omstandigheden zwaar worden, top presteren. Dat is de kunst van topsport. En dat soort spelers maken je kampioen.

In de lente - thuis en zonder druk - twee keer een hattrick maken tegen uitgespeelde middenmoters neem ik echt ter kennisgeving aan.

In die context zijn die goals van Stengs en Boadu tegen Hacken, Antwerp, Belgrado, ajax, Feijenoord, PSV (etc) natuurlijk gewoon legendarisch. En daarom krijgen zij van mij (heel) veel krediet.
Gebruikersavatar
Voltreffer Vick
Reservespeler
Berichten: 1642
Lid geworden op: 14 jan 2006, 10:05
Locatie: kaasmarkt

multatuli schreef: 28 feb 2020, 12:37 Dat je Jehanbaksh noemt, maakt je verhaal ongeloofwaardig.
Oneens. De Jahanbaksh van de laatste 15 wedstrijden is vooral blijven hangen. In de 2,5 jaar daarvoor waren er meer dan genoeg frustratiemomentjes.
Op de zolder van zijn grootmoeder vindt Sjakie Meulemans op een goede dag een paar enorm oude voetbalschoenen, die van een vroegere topvoetballer zijn geweest: Voltreffer Vick, sinds die tijd kan ie voetballen als de beste
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Antti Opdam schreef: 28 feb 2020, 12:55 Ja. Je had een ronde verder gekund. Met de juiste vorm en een goede leider in de verdediging. Aan die vorm kan je niet heel veel doen. Aan die leider des te meer. En daar ligt mijn kritiek ook.

Hier uitgeschakeld worden is matig, maar het kan vele malen erger. We hebben ook nog wel eens twee keer in de poule van Partizan verloren. Of ons volledig geblameerd tegen Lyon.

Nu hebben we toch legendarische wedstrijden gespeeld tegen Antwerp, Belgrado en Manchester.

Feitelijk was het tegen Linz ook zo slecht niet. Maar je bent moe, mist vorm, een normaal verdedigingscentrum en wat geluk.

Áls we het ergens hebben laten liggen dan is het in Manchester geweest én met de alles verpestende aankoop van Leeuwin.

Verder loopt het best prima.
Dat die leider in de verdediging ontbreekt (vanwege blessure Vlaar), helemaal eens. Dat er spannende wedstrijden tussen zaten ook eens. Moe kan vlak na een winterstop niet het excuus zijn, vormverlies ook niet. Selectie is groot genoeg om dat op te vangen en op de bank zaten spelers die wel in vorm zijn, maar dan moeten die wel opgesteld worden. En met geluk had het ook niets te maken, we zijn gewoon afgetroefd op werklust, tactiek en effectiviteit. Gewoon terecht verloren. Notabene door James Holland, die een jaar of 7 geleden nog te slecht was voor het 1e van AZ. Aankoop van Leeuwin was inderdaad slecht, dat valt Max zeker te verwijten.

Maar dat het verder "best prima" zou lopen slaat natuurlijk nergens op. AZ is in zeer korte tijd ingemaakt door laagvliegers als Sparta, Nac en Twente. Je klinkt nu als Mohammed Saïd al-Sahaf: "there are no American tanks in Baghdad".
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

Antti Opdam schreef: 28 feb 2020, 12:55 Ja. Je had een ronde verder gekund. Met de juiste vorm en een goede leider in de verdediging. Aan die vorm kan je niet heel veel doen. Aan die leider des te meer. En daar ligt mijn kritiek ook.

Hier uitgeschakeld worden is matig, maar het kan vele malen erger. We hebben ook nog wel eens twee keer in de poule van Partizan verloren. Of ons volledig geblameerd tegen Lyon.

Nu hebben we toch legendarische wedstrijden gespeeld tegen Antwerp, Belgrado en Manchester.

Feitelijk was het tegen Linz ook zo slecht niet. Maar je bent moe, mist vorm, een normaal verdedigingscentrum en wat geluk.

Áls we het ergens hebben laten liggen dan is het in Manchester geweest én met de alles verpestende aankoop van Leeuwin.

Verder loopt het best prima.
Precies, helemaal eens.

Op naar een mooi restant van het seizoen, hup AZ.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Antti Opdam schreef: 28 feb 2020, 13:04 Niet.

Ik wil niet - weer - afdwalen (voordat handelaar weer op mijn nek zit), maar Jahanbakhsh heeft in Europa en in wedstrijden tegen de top 3 welgeteld 0 (nul) nuttige dingen gedaan. Of het moet al een halve assist of een penalty zijn geweest. Boadu en Stengs hebben alleen in de eerste seizoenshelft meer in topwedstrijden (!!!) laten zien dan Jahanbakhsh in drie volledige seizoenen.

Ik heb gewoon een hele zware voorkeur voor spelers die op top momenten, als de omstandigheden zwaar worden, top presteren. Dat is de kunst van topsport. En dat soort spelers maken je kampioen.

In de lente - thuis en zonder druk - twee keer een hattrick maken tegen uitgespeelde middenmoters neem ik echt ter kennisgeving aan.

In die context zijn die goals van Stengs en Boadu tegen Hacken, Antwerp, Belgrado, ajax, Feijenoord, PSV (etc) natuurlijk gewoon legendarisch. En daarom krijgen zij van mij (heel) veel krediet.
Ik laat de reactie hierop wel aan Handelaar over :mrgreen:
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

multatuli schreef: 28 feb 2020, 13:13 Moe kan vlak na een winterstop niet het excuus zijn, vormverlies ook niet. Selectie is groot genoeg om dat op te vangen en op de bank zaten spelers die wel in vorm zijn, maar dan moeten die wel opgesteld worden.
Die winterstop is ook maar een week of twee. Dat gaat nergens meer over. Koopmeiners heeft - bij wijze van spreken - inmiddels twee seizoenen achter zijn kiezen. En wie had er gisteren in zijn plaats moeten staan?

En wie wilde je gisteren voor Stengs brengen? Aboukhlal?

Dat er mensen op een bank zitten betekent niet automatisch dat je een goede brede selectie hebt.

Elk team heeft mindere momenten of mindere vorm. Alleen Liverpool niet. Maar dan heb je 25 gearriveerde vedetten van rond de 25/30. Dat worden wij nooit.

Ik ben niet ontevreden.

We zijn ook niet tactisch afgetroefd en ook niet op inzet. We zijn op individuele kwaliteit (scherpte, concentratie, vorm) afgetroefd. Ik vond in ieder geval dat er niets mis was met de tactiek en inzet.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

multatuli schreef: 28 feb 2020, 13:13 Je klinkt nu als Mohammed Saïd al-Sahaf: "there are no American tanks in Baghdad".
Ik vind het ook een stuk leuker om negatieve stukjes te schrijven, maar het AZ van voor de winterstop vond ik het beste AZ sinds Adriaanse. Dan vind ik het oneerlijk om bij het eerste zuchtje tegenwind de boel neer te sabelen.

PS. Ook het AZ van Adriaanse stortte uiteindelijk helemaal in.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Antti Opdam schreef: 28 feb 2020, 13:40 Die winterstop is ook maar een week of twee. Dat gaat nergens meer over. Koopmeiners heeft - bij wijze van spreken - inmiddels twee seizoenen achter zijn kiezen. En wie had er gisteren in zijn plaats moeten staan?

En wie wilde je gisteren voor Stengs brengen? Aboukhlal?

Dat er mensen op een bank zitten betekent niet automatisch dat je een goede brede selectie hebt.

Elk team heeft mindere momenten of mindere vorm. Alleen Liverpool niet. Maar dan heb je 25 gearriveerde vedetten van rond de 25/30. Dat worden wij nooit.

Ik ben niet ontevreden.

We zijn ook niet tactisch afgetroefd en ook niet op inzet. We zijn op individuele kwaliteit (scherpte, concentratie, vorm) afgetroefd. Ik vond in ieder geval dat er niets mis was met de tactiek en inzet.
Stengs had al 3 maanden geleden op de bank moeten zitten, dan was hij nu waarschijnlijk weer uit zijn vormcrisis. Aboukhlal is zeker niet de oplossing, maar als je Evjen en Druijf op de bank hebt, moet je niet De Wit, Stengs en Boadu opstellen. Laat Druijf spelen voor Boadu, laat Evjen spelen voor de Wit of Stengs.

De inzet was deze keer prima, maar die inzet zou net zo goed moeten zijn tegen Nac en Twente en toen kon men die inzet niet opbrengen. Lask speelde het tactische spelletje wat AZ wil spelen, alleen deden de ze dat veel beter. Slot kon daar geen tactisch goed plan tegenover stellen. In dat opzicht zijn we wel tactisch afgetroefd.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Antti Opdam schreef: 28 feb 2020, 13:43 Ik vind het ook een stuk leuker om negatieve stukjes te schrijven, maar het AZ van voor de winterstop vond ik het beste AZ sinds Adriaanse. Dan vind ik het oneerlijk om bij het eerste zuchtje tegenwind de boel neer te sabelen.

PS. Ook het AZ van Adriaanse stortte uiteindelijk helemaal in.
Ik vind het juist leuker om positieve stukjes te schrijven, maar helaas is daar de situatie bij AZ niet naar.
En ik ben het met je eens dat het niet eerlijk is om bij het eerste zuchtje tegenwind de boel neer te sabelen, alleen wel als ik die tegenwind al 5 maanden geleden heb voorspeld omdat Slot structureel een paar tactische fouten maakt. Inmiddels is het zuchtje tegenwind trouwens ook veranderd in een zware tegenwind. Het erge is dat ik op korte termijn geen verbetering zie, waardoor plek 2 ook niet te houden zal zijn.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

multatuli schreef: 28 feb 2020, 14:16 Slot kon daar geen tactisch goed plan tegenover stellen. In dat opzicht zijn we wel tactisch afgetroefd.
Ben ik het helemaal niet mee eens. AZ voetbalde waar mogelijk prima en gedurfd onder de druk uit. Totdat Koopmeiners weer begon te spelen alsof hij een slok op had. Ook in de tweede helft was AZ in alle facetten van het spel beter. Met uitzondering van een ingooi waarbij onder leiding van kip-zonder-kop Leeuwin opnieuw alles fout ging wat fout kon gaan.

Statistieken over schoten, passen, balbezit wijzen hier ook allemaal op.

Dat AZ nu heel slecht / onnauwkeurig schiet is kwestie van vorm.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

multatuli schreef: 28 feb 2020, 14:16 Stengs had al 3 maanden geleden op de bank moeten zitten, dan was hij nu waarschijnlijk weer uit zijn vormcrisis. Aboukhlal is zeker niet de oplossing, maar als je Evjen en Druijf op de bank hebt, moet je niet De Wit, Stengs en Boadu opstellen. Laat Druijf spelen voor Boadu, laat Evjen spelen voor de Wit of Stengs.
Dat Druijf en Evjen het leuk doen bij Jong AZ zegt mij weinig tot niets. Zet ze 10 wedstrijden in de basis bij het eerste en ze spelen er waarschijnlijk ook 6 matig tot slecht. Het zijn nuanceverschillen. Het is niet zo dat Slot evident betere spelers niet opstelt.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Antti Opdam schreef: 28 feb 2020, 14:31 Ben ik het helemaal niet mee eens. AZ voetbalde waar mogelijk prima en gedurfd onder de druk uit. Totdat Koopmeiners weer begon te spelen alsof hij een slok op had. Ook in de tweede helft was AZ in alle facetten van het spel beter. Met uitzondering van een ingooi waarbij onder leiding van kip-zonder-kop Leeuwin opnieuw alles fout ging wat fout kon gaan.

Statistieken over schoten, passen, balbezit wijzen hier ook allemaal op.

Dat AZ nu heel slecht / onnauwkeurig schiet is kwestie van vorm.
Mee eens dat AZ de 1e helft soms onder de druk uitspeelde maar er werden bijna geen noemenswaardige kansen gecreëerd (op die bal van Idrissi op Stengs na). Lask was delen van de wedstrijd minder dominant, maar kreeg wel de gevaarlijkste kansen en de doelpunten en dat is waar het om draait in voetbal.
Plaats reactie