Jong AZ 2021-2022

Eredivisie, bekerduel of oefenpotje: bespreek hier alle wedstrijden van het vlaggenschip
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

elmo schreef: 25 sep 2021, 14:11 Volgens mij moeten Poku, Reijnders en Oosting ook in dat rijtje. Weliswaar (nog) geen basisspelers, maar wel regelmatig minuten makend.

Ik ben het er overigens ook mee eens dat de doorstroming, hoe ook gedefinieerd, matig is voor een club die AZ wil zijn. Dat ligt enerzijds bij de trainers en anderzijds bij het niveau van de spelers.

Als ik Taabouni en Barasi zie spelen in jong AZ, steken ze er niet dermate bovenuit dat ze toe zijn aan het eerste. Naar mijn mening. Wel zouden ze meer minuten verdienen dan nu het geval is. Er zijn spelers die het minder verdienen en er nu iedere keer inkomen.

Goudmijn had datzelfde vorig jaar.

Blijkbaar zijn de geroemde talenten toch niet zo heel goed als we denken.

Goudmijn is voor minuten naar Sparta gegaan, maar zit daar ook wekelijks op de bank en mag 10-15 minuten opdraven. Dan had hij, en bovengenoemde spelers, misschien beter naar clubs kunnen gaan waar ze een betere kans hebben om in de basis te spelen. Minuten op het hoogste niveau zijn nodig.

Oosting is daarvan een goed voorbeeld.

Dat hij op 10 of in de voorhoede bij AZ geen kans op minuten krijgt is voor mij onbegrijpelijk (en te danken aan het feit dat er geen knappe linksback-up beschikbaar is). Toen Gullit verkocht werd (had het niveau ook niet) hadden ze gewoon een nieuwe linksback moeten halen. De volgende uit de jeugd op die positie met de grootste potentie (Dekkers volgens mij) is er nog niet klaar voor. Die moet eerst basisspeler in Jong AZ worden.
Poku staat er alleen maar in voor de buhne. Dus die kunnen we voor nu even vergeten. Reijnders en Oosting heb je een punt, al wordt Oosting compleet verkeerd gebruikt. Als je een spits uit de jeugd opeens op doel gaat zetten in het 1e.. Blijft over Reijnders. Dus je hebt gelijk Wijndal + Reijnders al had Reijnders ondertussen meer speeltijd moeten hebben.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

FugAZi schreef: 25 sep 2021, 14:41 Nee dat zeg ik niet. ​

Maar hoe kan je een echt oordeel vellen als je niet zelf
A) de spelers data (inhoud, snelheid etc) heb kunnen inzien,
B) de mensen (die dagelijks met die gasten werken) hun argumenten heb kunnen aanhoren.
C) de achtergrond van de vertrouwelijke gesprekken met spelers niet weet. Inclusief blessures
D) niet weet hoeveel impact Corona en de stilstaande transfermarkt heeft gehad.

Ja we kunnen zien dat er weinig in de basis zijn terecht gekomen, we kunnen bedenken hoe we het anders zouden doen (ik zou nu spelen met helft van Jong AZ en 10de worden :mrgreen: ). Maar zolang we niet de bovenstaande gegevens kunnen inzien weten we niet of we misschien wel het zelfde hadden gedaan als AZ.


Ik vroeg je als hypothese: wat zou je als TD doen als je grootste talenten expres niet ingaan op contracten die je aangeboden hebt? Die heb je nog niet beantwoord?
A) Je ziet toch al 1 a 2 jaar hoe ze voetballen? Daarvoor heb ik geen data nodig. Wij zijn nog steeds geen robotmaatschappij.
B) Als we het over die boeg gaan gooien mag je dus nooit kritiek hebben en is de kritiek die jijzelf had over de laatste wedstrijd van AZ dus ook compleet fout omdat je geen echt oordeel kon vellen. In dat geval kan er nooit kritiek zijn en kan het AZ forum beter gesloten worden.
C) zie punt B
D) Andere clubs hebben daar ook mee te maken gehad en daar breken wel jeugdspelers door.

Was mij niet duidelijk dat het een vraag was, want het leek meer een stelling dat het zo was.
Antwoord: Ook dat hangt van diverse factoren af, maar wat in het algemeen het beste werkt is positief blijven, de spelers blijven ontwikkelen, steunen en speeltijd blijven geven. Dan heb je nog een kans dat ze alsnog bijtekenen en zo niet in ieder geval positief tov AZ blijven staan en AZ positief blijven uitdragen. Ook blijft er dan een grotere kans op nieuwe samenwerking in de toekomst. Ik ben geen voorstander van om spelers die niet bij willen tekenen uit te sluiten van trainingen of wedstrijden tenzij er bijzondere negatieve dingen gebeuren. Dus eigenlijk hetzelfde blijven behandelen als daarvoor en zoals andere spelers.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

multatuli schreef: 25 sep 2021, 16:26 A) Je ziet toch al 1 a 2 jaar hoe ze voetballen? Daarvoor heb ik geen data nodig. Wij zijn nog steeds geen robotmaatschappij.
B) Als we het over die boeg gaan gooien mag je dus nooit kritiek hebben en is de kritiek die jijzelf had over de laatste wedstrijd van AZ dus ook compleet fout omdat je geen echt oordeel kon vellen. In dat geval kan er nooit kritiek zijn en kan het AZ forum beter gesloten worden.
C) zie punt B
D) Andere clubs hebben daar ook mee te maken gehad en daar breken wel jeugdspelers door.

Was mij niet duidelijk dat het een vraag was, want het leek meer een stelling dat het zo was.
Antwoord: Ook dat hangt van diverse factoren af, maar wat in het algemeen het beste werkt is positief blijven, de spelers blijven ontwikkelen, steunen en speeltijd blijven geven. Dan heb je nog een kans dat ze alsnog bijtekenen en zo niet in ieder geval positief tov AZ blijven staan en AZ positief blijven uitdragen. Ook blijft er dan een grotere kans op nieuwe samenwerking in de toekomst. Ik ben geen voorstander van om spelers die niet bij willen tekenen uit te sluiten van trainingen of wedstrijden tenzij er bijzondere negatieve dingen gebeuren. Dus eigenlijk hetzelfde blijven behandelen als daarvoor en zoals andere spelers.
We hadden het toch over het promotie en de doorstroming. Als er op school leerlingen wel of geen promotie maken dan heeft dat redenen.

Haal jij er opeens een wedstrijd forum erbij #-o ??? Dat kunnen wij toch met onze eigen ogen zien en daar kunnen we toch vrij onze mening over geven?

Bij een opleiding is dat anders daar zien wij maar heel weinig van. Wij zien niet hoe die jongens zich gedragen, hoe ze trainen, welke problemen ze hebben, welke persoonlijkheid of ze onderhuidse blessures hebben, alleen al om een groeipijn kan een jongere zo een jaar langer de tijd krijgen. Hoe kan je dan een echt beeld hebben? Hoe kan je conclusie hebben zonder al die weetjes?

Goed gezien, hier op het forum lullen we heel veel over dingen die we niet weten. Zou persoonlijk wel willen dat het hier en daar meer over feiten zou gaan :lol: . Maar gelukkig is het een voetbalforum, lekker grote statements, lekker brallen en alles op emotie. De passie knalt er van af dat vind ik het mooiste. :bow:
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

FugAZi schreef: 25 sep 2021, 17:01 We hadden het toch over het promotie en de doorstroming. Als er op school leerlingen wel of geen promotie maken dan heeft dat redenen.

Haal jij er opeens een wedstrijd forum erbij #-o ??? Dat kunnen wij toch met onze eigen ogen zien en daar kunnen we toch vrij onze mening over geven?

Bij een opleiding is dat anders daar zien wij maar heel weinig van. Wij zien niet hoe die jongens zich gedragen, hoe ze trainen, welke problemen ze hebben, welke persoonlijkheid of ze onderhuidse blessures hebben, alleen al om een groeipijn kan een jongere zo een jaar langer de tijd krijgen. Hoe kan je dan een echt beeld hebben? Hoe kan je conclusie hebben zonder al die weetjes?

Goed gezien, hier op het forum lullen we heel veel over dingen die we niet weten. Zou persoonlijk wel willen dat het hier en daar meer over feiten zou gaan :lol: . Maar gelukkig is het een voetbalforum, lekker grote statements, lekker brallen en alles op emotie. De passie knalt er van af dat vind ik het mooiste. :bow:
Als op een school 29 van de 30 kinderen blijven zitten of van school afgaan zonder diploma, gaat er ook iets niet goed en wordt de directrice op het matje geroepen :wink:
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

multatuli schreef: 25 sep 2021, 17:41 Als op een school 29 van de 30 kinderen blijven zitten of van school afgaan zonder diploma, gaat er ook iets niet goed en wordt de directrice op het matje geroepen :wink:
GAAP, het was weer een pracht discussie :lol:
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

FugAZi schreef: 25 sep 2021, 17:46 GAAP, het was weer een pracht discussie :lol:
Ja ik vond het ook tijd om er een einde aan te breien :mrgreen:
Fijne avond!
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Spelers uit de eigen opleiding echte kansen geven voelt misschien ongeveer zoals Verhulst boven Vindahl laten spelen.

Misschien dat sommigen zich realiseren hoe lastig het kan zijn om daar bewust voor te kiezen. Die zullen in de verdediging schieten en beweren dat Vindahl sowieso beter is.
Terwijl het aantal tegendoelpunten dat niet direct aantoont.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Waarom is het gemakkelijker om aangekochte spelers vertrouwen te geven dan spelers uit de jeugdopleiding?
Glory Hunter
Gebruikersavatar
bk wcm
Fanatic
Berichten: 576
Lid geworden op: 06 apr 2005, 09:27
Locatie: west coast

Jack schreef: 25 sep 2021, 19:10 Waarom is het gemakkelijker om aangekochte spelers vertrouwen te geven dan spelers uit de jeugdopleiding?
Beetje retorisch, maar het is waarschijnlijk de reden om aankopen te doen.
De golden boys zijn weg, De rest, hoe zal ik het zeggen, zijn laatboeiers. Het is natuurlijk wel de bedoeling in de eredivisie te blijven, en dat blijf je niet met vertrouwen geven.
Het moneyball principe werpt dit jaar zijn vruchten af. met minder tegendoelpunten stijg je op de ranglijst. best wel confronterend, want ik zie liever doelpunten en aanvallend spel.
Wanneer kunnen we weer een Boadu verwachten?
Iedereen is voor AZ en AZ is voor iedereen.
En ik hef het glas op jouw gezondheid, want jij staat niet alleen.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

multatuli schreef: 25 sep 2021, 16:26 A) Je ziet toch al 1 a 2 jaar hoe ze voetballen? Daarvoor heb ik geen data nodig. Wij zijn nog steeds geen robotmaatschappij.
Kijk het interview met van Wonderen op ESPN, die verteld oa over hoe er uit data een ander beeld komt dan je met je eigen ogen kan zien.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

FugAZi schreef: 26 sep 2021, 18:46 Kijk het interview met van Wonderen op ESPN, die verteld oa over hoe er uit data een ander beeld komt dan je met je eigen ogen kan zien.
Daar heb ik Van Wonderen niet voor nodig. Maar het is net zo dom om blind af te gaan op data, dan dat het is om data compleet te negeren. Uiteindelijk is data een hulpmiddel, maar de meest betrouwbare informatie krijg je door te kijken naar hoe de speler speelt. Als bijvoorbeeld een trainer alleen naar de data van Romario zijn trainingen zou hebben gekeken, dan zou hij bijna nooit wedstrijden gespeeld hebben.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

multatuli schreef: 26 sep 2021, 19:01 Daar heb ik Van Wonderen niet voor nodig. Maar het is net zo dom om blind af te gaan op data, dan dat het is om data compleet te negeren. Uiteindelijk is data een hulpmiddel, maar de meest betrouwbare informatie krijg je door te kijken naar hoe de speler speelt. Als bijvoorbeeld een trainer alleen naar de data van Romario zijn trainingen zou hebben gekeken, dan zou hij bijna nooit wedstrijden gespeeld hebben.
Dat zeg ik toch? Data is maar 1/5 deel van de onderdelen waar ik meer info over zou willen hebben om echt een oordeel te kunnen maken over de doorstroming. Nummer 5 zijn mijn eigen ogen, maar die info is heel mager (samenvattingen, af en toe een hele wedstrijd). Niet genoeg om een oordeel op te maken. Maar daar zal jij wel weer anders over denken :lol:
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

FugAZi schreef: 26 sep 2021, 20:34 Dat zeg ik toch? Data is maar 1/5 deel van de onderdelen waar ik meer info over zou willen hebben om echt een oordeel te kunnen maken over de doorstroming. Nummer 5 zijn mijn eigen ogen, maar die info is heel mager (samenvattingen, af en toe een hele wedstrijd). Niet genoeg om een oordeel op te maken. Maar daar zal jij wel weer anders over denken :lol:
Ik zou die info ook wel willen hebben om een beter oordeel te kunnen hebben, maar wat ik zelf zie + wedstrijddata (die gewoon op internet te vinden is) ben ik van mening dat ik een goed beeld van een speler kan krijgen. Inderdaad wel balen dat ESPN niet alle wedstrijden uitzend want samenvattingen zijn niet alleen een stuk minder leuk, maar ook een stuk minder nuttig.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Vanavond Jong AZ - FC Dordrecht.

Na 3 nederlagen in 5 wedstrijden kan Jong AZ verder wegzakken of sterk terugkomen.

2-1 winst op FC Dordrecht. :)
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Jong AZ voetbalt heel goed vind ik. Meer scoren zou mooi zijn.
Glory Hunter
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Jong AZ domineerde bijna de hele wedstrijd, maar had weer moeite met scoren. Gelukkig toch nog een 2 - 1 overwinning eruit weten te slepen.

Jong AZ staat nu op punten gedeeld 1e met Volendam (die wel beter doelsaldo hebben). Niet verkeerd na 9 wedstrijden in de competitie.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

multatuli schreef: 02 okt 2021, 08:52 Jong AZ domineerde bijna de hele wedstrijd, maar had weer moeite met scoren. Gelukkig toch nog een 2 - 1 overwinning eruit weten te slepen.

Jong AZ staat nu op punten gedeeld 1e met Volendam (die wel beter doelsaldo hebben). Niet verkeerd na 9 wedstrijden in de competitie.
De volgende wedstrijd is thuis tegen Jong ajax. Eén van de meest scorende ploegen.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Jack schreef: 02 okt 2021, 09:19 De volgende wedstrijd is thuis tegen Jong ajax. Eén van de meest scorende ploegen.
Eerst uit tegen NAC (15 oktober) en dan pas Jong ajax thuis (18 oktober).
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Forza AZ schreef: 02 okt 2021, 10:09 Eerst uit tegen NAC (15 oktober) en dan pas Jong ajax thuis (18 oktober).
Jong geleerd, oud gedaan? Het missen van kansen heeft geen gevolgen in Jong AZ, want de ontwikkeling van de speler staat centraal?
Daardoor is AZ zelf geen veelscorende ploeg, want scoren is secundair. Even een theorietje tussendoor.
Glory Hunter
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

FugAZi schreef: 26 sep 2021, 18:46 Kijk het interview met van Wonderen op ESPN, die verteld oa over hoe er uit data een ander beeld komt dan je met je eigen ogen kan zien.
Data moet je ook kunnen interpreteren.
Maar data zal je bijna altijd met beelden moeten combineren. Het is een moderne manier van scouten en talentontwikkeling bij houden, maar zo verfijnd is het nog niet.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Plaats reactie