Meteor schreef:Zoals wel vaker eindig ik mijn post met wat volgens mij de gouden tip aan AZ is: Verhuur talenten!!! Vormer en Luyckx zullen amper aan spelen toekomen, verhuur ze dan! Als Nelson inderdaad zo'n talent is moet die ook ervaring opdoen bij een 1e divisionist. Of Stam veel kan spelen hangt af van de verdedigers die dit jaar bij AZ vertrekken, dus daarover doe ik nog maar geen uitspraken. En wat het beste met Lens gedaan kan worden laat ik ook nog in het midden, omdat dat afhangt van de positie(s) waar hij uit de voeten kan en de spelers die ook op die posities kunnen spelen.
Dat lijkt eenvoudig, maar is het niet.
Aan zo'n verhuur zitten nogal wat haken en ogen waaraan voldaan moet worden. Sowieso heeft het geen zin om in de Eerste Divisie te gaan spelen. Gewoon dagelijks trainen met de huidige selectie is een betere manier om progressie te maken dan bij een stel matige voetballers die het vooral van het fysieke moeten hebben, de beste te zijn. Kijk bv. naar de progressie die Koevermans heeft gemaakt. Dat komt niet alleen door het spelen van wedstrijdjes (dat deed hij bij Sparta immers ook), maar door dagelijks tegen topverdedigers als Vlaar, Mathijsen, Jaliens, Opdam en De Cler te spelen. En natuurlijk is een wedstrijd nog altijd iets anders dan training, maar onderschat de trainingen bij AZ niet. Die zijn op het scherpst van de snee, de concurrentie is immers zo groot dat verslapping meteen wordt afgestraft.
Dan blijft over een Eredivisieclub. Die zijn niet zo gauw geneigd om een jeugdtalent van een andere club in hun selectie op te nemen. Dan ben je immers aan het werk voor een ander. Dus moet zo'n speler een echte toegevoegde waarde zijn. Als hij alleen maar in het tweede heeft gespeeld, is dat nogal lastig om dat te bewijzen. Zo zag bv. Heracles het tijdens de winterstop niet zitten om Haris over te nemen (ze zullen nu wel anders piepen).
Ik ga ervan uit dat als een talent echt goed is, hij sowieso gaat doorbreken bij AZ. Echte topers staan er ook op jonge leeftijd, zie maar naar Fabregas en Messi. Spelers die het eerst via een omweg moeten doen, zullen toch niet op korte termijn klaar zijn voor AZ. Dat zijn dan type spelers die enkele jaren nodig hebben om zich verder te ontwikkelen en pas klaar zijn om bij AZ te spelen als ze qua leeftijd op hun sterkst zijn (tussen hun 25ste en 28ste). Zoals daar waren Lamey en Landzaat. Die zal je als club toch nooit kunnen houden of je zou ze vier tot vijf jaren moeten verhuren, want dat zullen de spelers in kwestie wel niet willen.
Uiteraard is het de perfectie manier om spelers eerst te verhuren, ik wil alleen maar aangeven dat soms gecompliceerder is dan het in werkelijkheid lijkt. Zo kan straks De Ceulaar echt van waarde zijn voor Feyenoord.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.
Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.
Een goede concurrent is een failliete concurrent!