Ingezonden

4 tips om een fitte voetballer te worden

Om goed te kunnen presteren op het voetbalveld, moet je fit zijn. Voetbal is namelijk een intensieve sport waarbij er veel van je gevraagd wordt. Je moet een goede conditie hebben, moet snel kunnen reageren op acties en daarnaast moet je ook nog eens behendig zijn. Wil jij jouw voetbalprestaties naar een hoger level tillen? Hieronder staan vier tips hoe jij een fittere voetballer wordt.

Om goed te kunnen presteren op het voetbalveld, moet je fit zijn. Voetbal is namelijk een intensieve sport waarbij er veel van je gevraagd wordt. Je moet een goede conditie hebben, moet snel kunnen reageren op acties en daarnaast moet je ook nog eens behendig zijn. Wil jij jouw voetbalprestaties naar een hoger level tillen? Hieronder staan vier tips hoe jij een fittere voetballer wordt.

Tip 1: Houd je sportactiviteiten bij

Het is een prettig idee om jouw activiteiten bij te houden wanneer je traint. Gebruik hiervoor een smartwatch, zoals de Apple Watch. Zo kun je bijvoorbeeld jouw cardioconditie bijhouden, net als je hartslag en het aantal calorieën dat je hebt verbrand. Hierdoor weet je precies wat jouw lichaam doet tijdens een voetbaltraining, en wellicht kun je op basis van deze gegevens vooruitgang boeken. Zo kun je zien hoe jouw lichamelijke conditie verandert. Zoek bij jouw Apple Watch een van de bijpassende Apple Watch bandjes: kies er een die fijn om jouw pols zit tijdens het sporten, maar die natuurlijk ook goed past bij jouw voetbaloutfit. Zo wordt het sporten nét een stukje leuker.

Tip 2: Doe aan intervaltraining

Sprinten, rustig joggen, sprinten en opnieuw rustig joggen: een goede intervaltraining zal jouw conditie naar een hoger level brengen. Ga bijvoorbeeld vijf minuten hardlopen, twee minuten rustig joggen en doe dit opnieuw. Naast dat je hiermee een betere conditie krijgt, verbrand je ook meer vet en wordt je uithoudingsvermogen beter.

Tip 3: Krachttraining is belangrijk

Krachttraining en voetbal zijn een gouden combi. Krachttraining is namelijk belangrijk om blessures tegen te gaan, de botten sterk te houden en om de balans te bewaren. Vooral een sterke romp is een belangrijk onderdeel bij voetballers. Dit om de bovengenoemde redenen, maar ook omdat je hierdoor meer vaart kunt maken. Wissel dus regelmatig een training op het voetbalveld af met een training in de sportschool en het zal vanzelf zijn vruchten afwerpen.

Tip 4: Neem genoeg rust

Om fitter te worden is het belangrijk om rust te nemen. Wanneer je jouw lichaam laat rusten, heeft het namelijk de kans om te herstellen. Zorg daarom voor een goede nachtrust en genoeg ontspanning. Als je dit niet doet liggen blessures op de loer, net als overbelasting. En dat wil je natuurlijk te allen tijde voorkomen als voetballer. Wanneer je het lastig vindt om even lekker niks te doen, kun je ook een lesje yoga volgen of ga een paar baantjes zwemmen in het zwembad bij je in de buurt.

AZFanpage
AZFanpage bestaat sinds 2000 en is sinds die tijd uitgegroeid tot de grootste supporterssite van AZ en is ook landelijk een bekende fansite. We brengen al het AZ-nieuws vanuit supportersperspectief. Kritisch, onafhankelijk en betrokken.

    Comments are closed.

    0 %