Max Huiberts / Technisch Beleid III

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

vriend schreef: Mmmm. De salariskosten even buiten beschouwing gelaten, maar als Vitesse voor minder geld meer punten zou halen dan AZ dan doet AZ iets fout. Als Vitesse een sterk elftal zou kunnen opbouwen met transfervrije jongens en huurlingen, waarom doet AZ dat dan niet? Het kan dan wel niet in de strategie van AZ passen maar daar heb je verder niets aan. Het gaat om de punten, niet om de strategie.
Clubs als Cambuur, PEC en Eagles doen het voor weinig geld ook goed met transfervrije spelers en huurlingen.
Dat zit hem nu juist net in de salariskosten. Vitesse biedt die transfervrije spelers salarissen die waarschijnlijk door ons plafond gaan. Als ik me niet vergis ligt ons plafond rond de 550.000, al is dat alleen weggelegd voor de toppers. Bij Vitesse is dat een bedrag dat waarschijnlijk die middenmoters in de selectie al opstrijken. Dan ben je als AZ dus al kansloos zoals Geest van Dirk terecht opmerkt.

Vitesse en AZ zijn denk ik redelijk gelijkwaardige clubs qua grootte en achterland, en ook qua prestaties de laatste 5 jaar (denk zelfs dat AZ iets beter is als je Europese prestaties meerekent). Maar op het moment dat Leerdam in de zomer kan kiezen tussen 375.000 bij AZ of 475.000 bij Vitesse dan ben je kansloos. In de huidige selectie van ons zijn de talenten van buitenaf toch veelal aangekocht. Johansson, Gouweleeuw, Johannsson, Gudelj, Henriksen, Hupperts, Berghuis etc. allemaal aangekocht. Enige die transfervrij is opgepikt is Tankovic. Vandaar dat AZ dus wel een duurder basiselftal heeft als je kijkt naar aankoopprijs. Kijk je echter naar de duurste selectie qua salarissen dan wint Vitesse. Persoonlijk denk ik dat het salaris over het algemeen een betere graadmeter is voor kwaliteit dan de aankoopprijs van de selectie. In ieder geval zeker in dit geval.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

En om op het geval Leerdam door te gaan. AZ had op dat moment op die positie (Rechtsback) al genoeg spelers: Marcellis, Mattias en ook Reijnen.
Daarnaast wil je dat een rechtsback bovenin je salarishuishouding komt?

Dacht het niet.
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
Alkmaar/Zaanstreek
Invaller
Berichten: 2360
Lid geworden op: 26 dec 2011, 09:38

We vergeten ook nog de tekengelden voor al die spelers. Dat zal ook een flinke kostenpost zijn. Een Leerdam zal al gauw een paar ton tekengeld opstrijken en dan zijn de afgelopen twee jaar ook nog vele andere (van naam) transfervrij naar Vitesse gegaan.
mAZter
Supporter
Berichten: 169
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:38
Locatie: Kop

Is er gisteravond ook nog iets gezegd over eventueel verlengen van het aflopende contract van Poulsen of Hoedt?
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Nee. Er is geen vraag over gesteld. Maar goed, het antwoord zou toch zijn dat ze 'er mee bezig zijn'. Of iets dergelijks.

Vitesse kan in ieder geval zo veel salaris bieden dat een heel aantal aangekochte spelers met goed salaris zonder onvrede op de bank plaatsnemen. Op die manier is hun selectie op een bepaald kwalitatief niveau in ieder geval veel breder dan de onze.

Maar hoe dan ook, momenteel staan ze onder ons en zijn we toch een soort angstgegner voor die club.
_________________
"I don't know that!"
alkmaar90
Reservespeler
Berichten: 1748
Lid geworden op: 19 okt 2009, 21:12

Kilkenny schreef: Vitesse kan in ieder geval zo veel salaris bieden dat een heel aantal aangekochte spelers met goed salaris zonder onvrede op de bank plaatsnemen. Op die manier is hun selectie op een bepaald kwalitatief niveau in ieder geval veel breder dan de onze.
Niet geheel mee eens.
Berghuis, Aron, Gouweleeuw, Hoedt, Poulsen, Gudelj zouden allemaal bij Vitesse in de basis staan. Bij ons zou Vejinovic, Propper etc bij ons in de basis staan. Maar zo geweldig (o.a. op basis van de stand) is Vitesse niet hoor. Kashia, Room/Velthuizen, Achenteh zijn ook maar matige (basis)spelers... en Traore, Wallace etc zijn een stel eigenheimers, die schieten nog liever van 40 meter dan breed leggen (zie tegen ons) en iemand een ''niet te missen kans'' gunnen.

Wij hebben Rochet, Luckassen, Wuytens, Hupperts, Elm op de bank.. en uitgaande dat Tankovic en Dos Santos ook op de bank komen bij de terugkeer van Henriksen & Berghuis.. is dat toch niet slechter dan wat Vitesse heeft? Olinyk, Room, Kruijswijk, Diks, Qazaisvili etc.

Wanneer beide selecties helemaal fit zijn dit ongeveer de banken tegen elkaar afgezet.

Bank AZ Bank Vitesse
Rochet Room
Luckassen Diks
Wuytens Kruijswijk
Dos Santos Qazaisvili
Tankovic Labyad
Hupperts Ibarra
Last Scout

Geest van Dirk schreef:Dus die spelers mislukten ..... en dat gebeurt niet bij andere clubs ? Spelers mislukken constant in het profvoetbal ... en er wordt geld aan ze uitgegegeven, transfersommen, salarissen. Ze liepen transfervrij uit hun contract, maar ja AZ heeft lang geprobeert om ze te laten slagen omdat er geen geld voor alternatieven was. Er was daarvoor ook geen geld voor betere spelers trouwens.
Ging mij er meer om dat de persoon die ik quote bij verkoop vs aankoopbeleid even dacht 9 man gewoon niet te hoeven noemen.
alkmaar90
Reservespeler
Berichten: 1748
Lid geworden op: 19 okt 2009, 21:12

Voor de mensen die het hebben over Vitesse en haar hoge salarissen.......Vitesse heeft in de afgelopen 3 jaar 44 miljoen euro verlies geleden. Dat is maar 1 miljoen verwijderd van Financial fair play straffen (uitsluiting EL en boetes etc)

2013/2014 -4,4 miljoen (door de verlate inkomsten van Bony 12 (?) miljoen en Van Ginkel (8) is dit nog enigszins verbloemt.
2012/2013 -24,5 miljoen
2011/2012 -15,1 miljoen

Dus het is maar net waar je prioriteiten liggen.... het is een suïcidaal beleid gezien Vitessse ieder jaar minimaal 10-15 miljoen euro verlies draait. Dus tenzij Vejinovic of Propper veel geld opleveren gaat er weer 10-15 miljoen euro verlies geleden worden. Want Velthuizen, Kruijswijk, Achenten etc gaan geen miljoenen opleveren. En spelers à la Leerdam kunnen wel wat geld opleveren maar zijn niet bijzonder.

McEachran, Traore, Wallace en Labyad hebben wel transferwaarde maar dat zijn huurlingen, dus ook hier is geen geld te maken.

Conclusie:
AZ heeft een (salaris technisch) goedkopere selectie, die toch (vind ik dan) veel meer transferwaarde heeft... Gouweleeuw, Gudelj, Ortiz, Berghuis, Aron etc hebben allemaal lange contracten dus zijn flink wat miljoenen waard. Daarnaast wanneer Haye, Hoedt etc lang aan AZ gebonden worden zijn zij ook flink wat geld waard.

Volgens de website Transfermarkt is de transferwaarde van de Vitesse selectie is 42,3 miljoen, waarvan 13,5 miljoen afkomstig is van de 4 huurlingen. En de selectie van AZ 35,5 miljoen euro. Overigens niet de meest actuele waarden etc want Esteban en Elm zijn 2-5/3 miljoen waard en Berghuis 1.5 miljoen. Maar goed, het is een indicatie.
Last Scout

alkmaar90 schreef:Voor de mensen die het hebben over Vitesse en haar hoge salarissen.......Vitesse heeft in de afgelopen 3 jaar 44 miljoen euro verlies geleden. Dat is maar 1 miljoen verwijderd van Financial fair play straffen (uitsluiting EL en boetes etc)

2013/2014 -4,4 miljoen (door de verlate inkomsten van Bony 12 (?) miljoen en Van Ginkel (8) is dit nog enigszins verbloemt.
2012/2013 -24,5 miljoen
2011/2012 -15,1 miljoen

Dus het is maar net waar je prioriteiten liggen.... het is een suïcidaal beleid gezien Vitessse ieder jaar minimaal 10-15 miljoen euro verlies draait. Dus tenzij Vejinovic of Propper veel geld opleveren gaat er weer 10-15 miljoen euro verlies geleden worden. Want Velthuizen, Kruijswijk, Achenten etc gaan geen miljoenen opleveren. En spelers à la Leerdam kunnen wel wat geld opleveren maar zijn niet bijzonder.

McEachran, Traore, Wallace en Labyad hebben wel transferwaarde maar dat zijn huurlingen, dus ook hier is geen geld te maken.

Conclusie:
AZ heeft een (salaris technisch) goedkopere selectie, die toch (vind ik dan) veel meer transferwaarde heeft... Gouweleeuw, Gudelj, Ortiz, Berghuis, Aron etc hebben allemaal lange contracten dus zijn flink wat miljoenen waard. Daarnaast wanneer Haye, Hoedt etc lang aan AZ gebonden worden zijn zij ook flink wat geld waard.

Volgens de website Transfermarkt is de transferwaarde van de Vitesse selectie is 42,3 miljoen, waarvan 13,5 miljoen afkomstig is van de 4 huurlingen. En de selectie van AZ 35,5 miljoen euro. Overigens niet de meest actuele waarden etc want Esteban en Elm zijn 2-5/3 miljoen waard en Berghuis 1.5 miljoen. Maar goed, het is een indicatie.
Bij Vitesse is er een eigenaar die dit verlies dekt, de inkomsten bij die club groeien gestaag, de eigenaar en hoofd sponsor hebben contractueel een minimale termijn van 5-10 jaar vastgelegd waarin ze geld blijven pompen.
Grote gedeeltes van het verlies van Vitesse hadden niet zo zeer met daadwerkelijk verlies te maken als met investeringen in het stadion het jeugdcomplex en het trainingscomplex, die afschrijvingen zullen dus in de loop der tijd ook verdwijnen.

Men verwacht in Arnhem op de korte termijn zelfs winst voor de club, maar goed je argumenten daar buiten om staan inderdaad wel gewoon.
kristenforever
Seizoenkaarthouder
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 dec 2013, 08:40

Ik dacht woensdag gehoord te hebben dat er helemaal geen hobbels meer op de weg waren wat betreft jeugdcomplex Zaandam.
Ik lees vandaag weer iets heel anders in de krant!
alkmaar90
Reservespeler
Berichten: 1748
Lid geworden op: 19 okt 2009, 21:12

http://www.vi.nl/nieuws/AZ-wil-talenten ... leggen.htm
Zou een zeer goede zaak zijn... dus eigenlijk contracten tot 2019!

Mijn mening over Stewart is momenteel erg neutraal, niets bijzonders.. een beetje ups (berghuis, tankovic, altidore, johansson en verlengen contract Ortiz) en natuurlijk duidelijke downs (reijnen, gorter, elm en ga zo maar door).

Het verlengen van Hoedt, Dos Santos zou hem in de plus brengen! Wanneer hij Van Overeem langer vastligt (optie lichten is nu 2 jaar, langer mag) en Haye wat langer gezien zijn top spel.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

alkmaar90 schreef:reijnen, gorter, elm
Je weet onder welke omstandigheden deze spelers gehaald zijn, dus zo erg was dat nou ook weer niet. Behalve dan dat de contracten die ze kregen te lang duurden, maar misschien was er toch geen keuze. Hoe dan ook, ik heb al eerder betoogd dat je Stewart alleen kan beoordelen onder de juiste financiële omstandigheden en dan wordt het lijstje 'miskopen' een stuk korter. Dan staat de balans gewoon in de plus. En als hij het contract van Hoedt en Dos Santos afrond en Gudelj niet verkoopt in de winter, dan blijft dan nog een tijdje zo.
_________________
"I don't know that!"
alkmaar90
Reservespeler
Berichten: 1748
Lid geworden op: 19 okt 2009, 21:12

Kilkenny schreef: Je weet onder welke omstandigheden deze spelers gehaald zijn, dus zo erg was dat nou ook weer niet. Behalve dan dat de contracten die ze kregen te lang duurden, maar misschien was er toch geen keuze.
Ik geef al jaren aan dat de prestaties van Stewart grotendeels gelijk zullen lopen met zijn financiën hoor... en zelfs met weinig geld had hij (veel) beter kunnen doen.

Wat te denken van.. een paar ton te betalen voor Reijnen in de winter... en niet voor Botteghin te gaan die ook een aflopend contract had? Waarom Overtoom kopen terwijl je met Haye (en van Overeem) ook al vervangers klaar had staan? Weliswaar waren Haye/Overeem toen 18/19 maar Overtoom was verre van eerste keus, dan kan je de positie van 2de of 3de optie op een positie toch juist overlaten aan een talent?

Mensen zoals Overtoom zijn te slecht voor de basis en te duur voor op de bank. Een beetje zoals Wuytens en Elm denk ik. Wuytens als aanvoerder van Utrecht en Viktor als aanvoerder van Heerenveen... zo kwamen zij allebei binnen.. dat zullen niet de goedkoopste contracten zijn. In het geval van Wuytens zijn er ''verzachtende'' omstandigheden omdat Viergever zo lang bleef treuzelen en voor de zekerheid moest komen.

Goedkoop is duurkoop :wink:

Maar het verpatsen van Gudelj (in de zomer) voor veel geld, het verlengen van contracten van Dos Santos en Hoedt en het opwaarderen van Haye/Overeem (+optie lichten) zou hem wel krediet opleveren. En daarnaast ''dure'' krachten Elm en Wuytens doorselecteren en voor hen in de plaats een talentvolle (Te Wierik als RB/RCV of Koch als CV?) terughalen.

Overigens is de transferwaarde van de AZ selectie al een stuk beter geworden, grotendeels door de doorbraak van Haye, Hoedt, Luckassen en Dos Santos. En uiteraard hebben Tankovic en in theorie Hupperts/Muhren ook wel iets van waarde. Afgezet tegen Overtoom, Avdic, Reijnen e.d. is het er wel op vooruit gegaan qua waarde (en kwaliteit) waardoor de continuniteit van AZ min of meer gewaarborgd is.
Last Scout

alkmaar90 schreef: Ik geef al jaren aan dat de prestaties van Stewart grotendeels gelijk zullen lopen met zijn financiën hoor... en zelfs met weinig geld had hij (veel) beter kunnen doen.

Wat te denken van.. een paar ton te betalen voor Reijnen in de winter... en niet voor Botteghin te gaan die ook een aflopend contract had? Waarom Overtoom kopen terwijl je met Haye (en van Overeem) ook al vervangers klaar had staan? Weliswaar waren Haye/Overeem toen 18/19 maar Overtoom was verre van eerste keus, dan kan je de positie van 2de of 3de optie op een positie toch juist overlaten aan een talent?

Mensen zoals Overtoom zijn te slecht voor de basis en te duur voor op de bank. Een beetje zoals Wuytens en Elm denk ik. Wuytens als aanvoerder van Utrecht en Viktor als aanvoerder van Heerenveen... zo kwamen zij allebei binnen.. dat zullen niet de goedkoopste contracten zijn. In het geval van Wuytens zijn er ''verzachtende'' omstandigheden omdat Viergever zo lang bleef treuzelen en voor de zekerheid moest komen.

Goedkoop is duurkoop :wink:

Maar het verpatsen van Gudelj (in de zomer) voor veel geld, het verlengen van contracten van Dos Santos en Hoedt en het opwaarderen van Haye/Overeem (+optie lichten) zou hem wel krediet opleveren. En daarnaast ''dure'' krachten Elm en Wuytens doorselecteren en voor hen in de plaats een talentvolle (Te Wierik als RB/RCV of Koch als CV?) terughalen.

Overigens is de transferwaarde van de AZ selectie al een stuk beter geworden, grotendeels door de doorbraak van Haye, Hoedt, Luckassen en Dos Santos. En uiteraard hebben Tankovic en in theorie Hupperts/Muhren ook wel iets van waarde. Afgezet tegen Overtoom, Avdic, Reijnen e.d. is het er wel op vooruit gegaan qua waarde (en kwaliteit) waardoor de continuniteit van AZ min of meer gewaarborgd is.
We zijn er in die zin kwalitatief inderdaad op vooruitgegaan maar het blijft mij verwonderen hoe makkelijk mensen hier denken over minimaal 9 jongens in de categorie 23+ qua leeftijd waar transfersommen en loon voor betaald is en voor sommige nogsteeds betaald word.

Ik zeg niet dat Stewart niks goeds gedaan heeft maar blind zijn voor de paar grovere fouten of keuzes is ook een kunst.


Tevens moet je bij het aantrekken van sommige spelers die al dan niet op niveau meedraaien ook kijken naar welke alternatieven er voor handen waren.

Zo ook dus de recente aankopen van Hupperts (die jammer genoeg voorlopig echt de keerzijde heeft laten zien ondanks dat ik deze jongen verdedigd heb toen hij in de aanschaf was) en Mühren.

Naderhand zou men bijvoorbeeld kunnen zeggen dat het niet kopen van Van Duinen een super zet was , maar je ziet bij Ado momenteel dat Van Duinen zich meer het schikken is naar een rol als ondersteunende speler inzetbaar in de gehele voorhoede (waar wij dus ook iemand hadden kunnen gebruiken).

Dan heb ik het nog niet over al eerder genoemde alternatieven die het momenteel ook heel degelijk tot goed doen in de eredivisie.



Maar kritiek en weerlegging even latende voor wat het is :
Vind ik dat Stewart het geweldig doet? nee.
Is er momenteel een beter alternatief voorhanden? ik zou niet weten wie.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Ik vind dat Stewart de belangen van AZ bij de totstandkoming van de nieuwe "voetbalpiramide" niet goed heeft vertegenwoordigd. Het is een zooitje geworden voor wat betreft de beloftenteams. Hoe stelt Stewart zich doorstroming van jeugdspelers eigenlijk voor. Volgens mij heeft hij geen enkel idee daarover. Hij rotzooit maar wat aan.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Jack schreef:Ik vind dat Stewart de belangen van AZ bij de totstandkoming van de nieuwe "voetbalpiramide" niet goed heeft vertegenwoordigd. Het is een zooitje geworden voor wat betreft de beloftenteams. Hoe stelt Stewart zich doorstroming van jeugdspelers eigenlijk voor. Volgens mij heeft hij geen enkel idee daarover. Hij rotzooit maar wat aan.
Ben jij bij die vergadering geweest dan? Ken jij zijn standpunten over de jeugd? Erg makkelijk een oordeel vormen als je geen idee hebt waar je eigenlijk over praat.
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Jack wilt gewoon "kritisch" posten. Waarom weet ik niet precies, maar het gaat nergens over. Als AZ ergens een beleid over heeft en over nadenkt is het wel over de ontwikkeling van de jeugdopleiding en hoe AZ eigen jeugd kan voorbereiden op een debuut in AZ 1
...... and that's what we mean by honey \:D/
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

De rust is wedergekeerd en we (ik ook) kijken weer wat anders naar Stewart. Verbeek en Advocaat waren een vergissing, maar de combinatie (voornamelijk door toeval ontstaan) Van den Brom en van Basten lijkt een boppeslag. Van den Brom , de Van Gaal adept, hamert op de teamstrategie, met aandacht voor de individuele speler (Dos Santos bijv.) en het aantrekkelijke voetbalspel. Je ziet deze ploeg iedere week sterker worden. Het verdedigende blok, Esteban, Gouweleeuw, Hoedt en Ortiz is ijzersterk, misschien wel de beste van Nederland. Het middenveld wordt iedere week beter. Tankovic vind ik een topaankoop van Stewart. Zijn doen en laten in het veld doet mij aan Slatan denken. Ortiz en Gudelj moeten hem wegduwen anders wil hij alle vrij trappen nemen. Super jong en super zelfverzekerd, heerlijk voor AZ. Aron en Berghuis zijn misschien wel de sterkste aanval combinatie van deze competitie. De AZ jeugd krijgt een geweldige kans bij deze trainers en er zit meer in het (jeugd) vat. Kortom, als Stewart deze selectie grotendeels intact kan houden voor volgend seizoen zie ik ze meedoen om de hoofdprijs!
Praat geen Poep, doos.
Gebruikersavatar
Alkmaar/Zaanstreek
Invaller
Berichten: 2360
Lid geworden op: 26 dec 2011, 09:38

Het beste verdedigende blok van Nederland is iets te optimistisch. De verdediging van Feyenoord staat ook zeer goed met ook wat meer Eredivisie en Europese wedstrijden in de benen. PSV doet het de laatste tijd ook niet onredelijk met Hendrix voor de verdediging en een zeer goede Willems.

Verder ben ik het met je eens. Er is duidelijk heel veel potentie. Tankovic, Johannsson, Gudelj, Gouweleeuw en Berghuis kunnen nog heel ver doorgroeien en hebben alle 4 de potentie om in de Europese subtop terecht te komen.
Onze eigen jeugd ontwikkelt zich ook razendsnel. Haye, Hoedt, Dos Santos en Haps doen het nu echt heel erg goed en dat na nog maar een paar wedstrijden in het eerste. Die zijn volgend seizoen al een van de beste van de Eredivisie.
Wat ik het grootste succes van het team nu vind is het plezier en de strijdlust dat er al een paar weken vanaf spat. Mede ingegeven door de resultaten maar AZ begint elke wedstrijd met passie en strijdlust.
Er zal nog wel een terugslag komen zoals die er altijd is bij een jong team. Daarom zal AZ ook niet in de top 3 terechtkomen maar volgend seizoen zou dat best realistisch kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Lecompte
Reservespeler
Berichten: 1783
Lid geworden op: 16 aug 2011, 17:19

Het vastleggen van Hoedt duurt mij te lang. Wil deze jongen wel tekenen of heeft hij al dollartekens in zijn ogen?
De vraag is alleen wat voor aanbieding AZ heeft gedaan.
Uit negativisme is nog nooit iets goeds geboren.
Plaats reactie